nattviol
05-05-2010, 09:38
Hur skall jag bli av med växterna? Hela min stora Floxrabatt (12 x 5 m) är övervuxen med denna aftonstjärna
Jag försöker dra upp dem nu innan de blommar men får ju inte med löken och inte utarmas de inte, nästa år växer de igen. Det är svårt att gräva då det är fullt med flox överallt. Jag grävde om hela rabatten för 20 år sedan för att utrota kirskålen med bra resultat, men har inte lust med samma procedur igen. Det gick så snabbt på mindre än två år var halva rabatten fylld och nu är den fylld till två tredjedelar, startade för fyra år sedan. Tacksam för tips.
Tyvärr har jag inga tips, men däremot en galen fråga: skulle du kunna skicka ett litet paket med lökar? Jag har en vildäng som den gärna kan få invadera om den vill.

Olle
Blomstertanten
06-05-2010, 18:19

Den som är så vacker !
Men de blommar ju inte samtidigt som floxen, så gör det verkligen något ?
Tror inte att ornithogalum kan kväva floxen heller.
Jag skulle vara överlycklig om jag hade sådana mängder

Har både aftonstjärnan och morgonstjärnan men inte jättemycket, så jag har aldrig upplevt dem som ett problem.
Eva i Höga
06-05-2010, 20:31
Jag skulle bli jätteglad om du ville gräva upp en lök åt mig. Har gott om plats. Morgonstjärnan har jag och sprider ut den på lite olika platser i trädgården, den är jättefin.
Sollan A
07-05-2010, 14:34
Jag skulle också vara jatteglad för lite av dessa lökar !!!
Haha, jag har morgonstjärna kan tänka mig aftonstjärna, utan problem

Hur man blir av med dem annars... Vet ej?
zaaritha
08-05-2010, 23:54
Ledsamt att du tycker denna vackra blomma är till besvär!
nattviol
09-05-2010, 14:36
Inte de svar jag förväntat mig!!!
Blomman inget fel på, men vilken växt är inte vacker i sig? Det är mångfalden på fel ställe som skämmer. Jag tycker även kirskål såväl maskros är vackra blommor men vem vill ha dem i en rabatt som är ämnat för annat?
Jag tycker det är alltför jobbigt att skicka lökar dessutom är det dyrt idag att skicka paket med posten, går ju inte att stoppa lökar i ett kuvert bara, det blir billigare att var o en köper sig några lökar.
vanjalarsa
09-05-2010, 14:45
jag förstår dig till hundra.. Själv har jag fullt upp med att försöka få hejd på porslinshyacinter och Scilla. Den otroligt invasiva nävan har jag förhoppningsvis lyckas få hejd på. HU vilka ogräs det finns..
mvh vanjalarsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.