Full version: Diroteablomma
Alba
I fjol fick jag 1 påse med frö av Dorotea - Dorotheanthus belidformis men det blev inte att jag sådde då.
I år sådde jag 13 mars och den grodde 17 mars - men sen går det sakta.

Jag läser att den är halvsuckulent - då känns det som om den ska ha lite vatten. Kanske jag vattnar för mycket för den har inte kommit så bra.

Någon som kan ge mig tips om Dorotea ?

Lady Hamilton
Jag har sått Dorotea tidigare år o kan inte minnas att det var något speciellt svårt med dem. I bland så blir det som om växterna bara står o "stampar".....har du skolat om dem? om inte så kan det i bland få dem att "komma i gång" Men det jag minns var att de hade väldigt smal o tunn "stam" som lätt gick av om man var ovarsam. Växtsättet var som "korvar" uppe på i själva krukan o den var lite "ringlande" men Åh så vacker den är när den blommar. Mitt råd i övrigt är att vattna liite snålt när de är små, även om de är succluenta så behöver de vatten o näring för att växa till sig
Alba
Jag har skolat om dem.
Jag ska dra ner på vattningen och hoppas att de då kanske blir piggare och sen tillföra näring när de kommit en bit på väg.
thanks.gif för hjälpen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon