|
På måndag är jag officiellt arbetslös för första gången i mitt liv. Det lär ju bli... spännande... Då ska jag i alla fall presentera mig på Arbetsförmedlingen. En bekant sa till mig att "tro inte att du kommer få vara hemma och påta i växthuset, du kommer bli skickad både hit och dit". Men sedan har man hört om andra som inte behöver göra något. Ja, förutom söka jobb, då... Så vad har ni för erfarenheter? Hur länge har ni varit arbetslösa, har ni blivit skickade på (idiotiska?) kurser och aktiviteter hela tiden? Vad har ni fått göra och vad förväntas det av er? Har det hjälpt er med dessa aktiviteter på något sätt (att hitta ett jobb man vill ha man inte har tänkt på, att man mår psykiskt bättre osv)? Berätta gärna var i landet ni befinner er så man ser om det är skillnad på var man bor. Visst vill jag ha ett jobb men jag vill inte bli skickad på en massa dumheter när jag kan få "påta i mitt växthus" ju!!!  Och inga påhopp om att man ska göra rätt för sig, skattepengar osv. Väl medveten om det och det är inte det jag är ute efter, att få ha betald semester.
theseraphim
05-05-2010, 13:06
jag vart arbetslös i ett och halvt år efter gymnasiet innan jag hittade mitt nuvarande jobb. Jo det var kurser och praktik som man var tvungen att ställa upp på annars får man inget bidrag och får söka socbidrag istället. Gick bla en datakurs för att få ett ECDL körkort(tror jag det hette)den skulle vara i två månader men jag var färdig med alla kurser efter två veckor men istället för att låta mig fortsätta praktisera blev jag tvungen att gå till kursen i sex veckor och egentligen inte göra någonting alls.... Därimellan var det praktik som gällde...nja sista halvåret fick jag ingen praktik eftersom jag fyllde tjugo på hösten och praktiken innan tog slut i juni så blev det så att eftersom nya regler gäller när man är tjugo så är det ingen mening att skicka dig på praktik bara för typ tre månader...Så då fick jag gå hemma i tre månader istället med den fashionabla lönen av 3000 i månaden. Det som störde mig var deras attityd, det första de frågade mig när jag skrev in mig var om jag ville jobba i vården(då hade handläggaren ett gott humör) och jag sa blankt nej! jag vill absolut inte jobba i vården men annars kan jag göra vad som helst. Handläggaren blev sur och allt det positiva med att hitta jobb och att det ordnar sig var som bortblåst och ersättes med "ja det är svårt att hitta något år er ungdomar...". Uppenbarligen så var det självklart att ungdomar ska ta jobben och hålla käft annars är man besvärlig:-) Sedan han de byta handläggare fyra gånger utan att säga någonting åt varken mig eller den nya handläggaren så fyra gånger glömdes jag bort i systemet när nya jobb dök upp. Så min betygsättning åt arbetsförmedlingen är ett minus för de kan verkligen ingenting och servicen var urusel rakt igenom.
Men gejjen är väl att man kan inte jobba med "vad som helst"... Jag vet att jag inte kan jobba som säljare, t ex. har provat på det och det är något som jag bara mår dåligt av. Så vill de betala sjuklön då i stället...? Och man bör väl ha lite känsla för om man passar inom vården? Blir jag sjuk vill jag ju inte bli hjälpt av någon som inte är ett dugg lämpad för vårdarbete.
andersen
05-05-2010, 13:28
CITAT (Peztis @ 05-05-2010, 14:13)  Men gejjen är väl att man kan inte jobba med "vad som helst"... Jag vet att jag inte kan jobba som säljare, t ex. har provat på det och det är något som jag bara mår dåligt av. Så vill de betala sjuklön då i stället...? Och man bör väl ha lite känsla för om man passar inom vården? Blir jag sjuk vill jag ju inte bli hjälpt av någon som inte är ett dugg lämpad för vårdarbete. Men det är nog det som är grejen, med drygt9% arbetslöshet att folk skall tvingas att arbeta med vad som helst, annars så väntar nog inte sjuklön i första läget utan socialbidrag, det bästa är nog om man är ung och kan sätta sig i skolbänken för utbildning är alltid bra.
malarmaster
05-05-2010, 13:53
CITAT (Peztis @ 05-05-2010, 14:13)  Men gejjen är väl att man kan inte jobba med "vad som helst"... Jag vet att jag inte kan jobba som säljare, t ex. har provat på det och det är något som jag bara mår dåligt av. Så vill de betala sjuklön då i stället...? Och man bör väl ha lite känsla för om man passar inom vården? Blir jag sjuk vill jag ju inte bli hjälpt av någon som inte är ett dugg lämpad för vårdarbete. Det är helt riktigt,de flesta yrken kräver en utbildning.sökte målare hos arbetsförmedlingen här i kronoberg,skåne men det fanns inga utbildade o helst ska de ha haft jobb innan.däremot blev jag erbjuden ungdomar utan någon som helst erfarenhet o när man då påpekade att målare är ett avancerat jobb som det är lång utbildning på blev man nästan avsnäst av tjänstemannen.det löste sig ändå,fick några duktiga killar från tyskland med gedigen utbildning o praktik men konstigt att det inte finns svenskar som vill utbilda sig .de flesta målarlinjer på gymnasiet är nerlagda pga brist på elever. min egen erfarenhet av arbetslöshet är åren 89-90 då byggbranschen kraschade.då blev man skickad på sk amsjobb.med akasselön skulle jag fortsätta jobba som målare på offentliga byggnader,snacka om lönedumpning.tack o lov går det inte till så numera,men konstiga kurser finns det nog kvar.en tremånaders kurs i ämnet "skriva mitt cv"fortfarande en höjdare har jag hört.  Ulf
Christina i Taxinge~
05-05-2010, 14:27
CITAT (theseraphim @ 05-05-2010, 14:06)  Jag vart arbetslös i ett och halvt år efter gymnasiet innan jag hittade mitt nuvarande jobb. Hur längesen är det du slutade gymnasiet och blev arbetslös? Mina brorsbarn har under vissa tider varit arbetslösa. För den ena har arbetsförmedlingen varit en mycket positiv erfarenhet. Fått mycket bra handläggare som engagerat sig i honom och lyckats erbjuda honom riktiga jobb. Nu har han jobbat oavbrutet i 4 år och det ser ut att fortsätta så. Han är servicetekniker på ett IT-företag. Den andra ser rött bara man nämner AF! Han har istället drabbats av ointelligenta, oengagerade handläggare som mest verkar tycka att de arbetssökande är störande moment i arbetslivet. De ggr han varit på kurs har han fått tjata sig till det. Nu jobbar han i detaljhandeln utan att trivas särskilt bra, men tänker aldrig gå till AF igen, säger han. Med detta ville jag mest ha sagt att det kan vara väldigt olika hur man upplever AF och att våra ungdomar är särskilt viktiga att få ut i jobb!
PeterDeleter
05-05-2010, 15:55
Hej
Du får vara hemma och påta i jorden. Jag har varit arbetslös nu ett tag (fått kommande jobb nyligen, jippiiiee) och åker t o m utomlands emellanåt. Schyyyyy Du får en handlingsplan och det innebär i praktiken att du ska infinna dig på AF ca 1 gång i månaden och redovisa sökta arbeten. Några informationsmöten är det också. AF har inte så mycket pengar till utbildningar så det är oftast först när du förbrukat dina 300 dar från A-kassan (450 dar ifall du har barn under 16) som du skrivs in på "ett annat sätt" på AF. Ersättningen sjunker då till 65%. En del lär komma att ändras efter valet i år också.
aanderss
05-05-2010, 16:04
Jag har varit på en del kurser men de har bara varit förvaring anser jag
Inga från Närke
05-05-2010, 16:08
CITAT (Peztis @ 05-05-2010, 14:13)  Men gejjen är väl att man kan inte jobba med "vad som helst"... Jag vet att jag inte kan jobba som säljare, t ex. har provat på det och det är något som jag bara mår dåligt av. Så vill de betala sjuklön då i stället...? Och man bör väl ha lite känsla för om man passar inom vården? Blir jag sjuk vill jag ju inte bli hjälpt av någon som inte är ett dugg lämpad för vårdarbete. Skaffa ett läkarintyg om du kan annars kan du inte neka om du blir erbjuden ett sådant jobb för då kan du förlora ersättningen.
theseraphim
05-05-2010, 16:42
gick själv kursen i att skriva CV, ingick i detta med ECDL körkorter(lära sig skriva i word, lära sig surfa....)men jag förklara att vi redan lärt oss detta i gymnasiet då man plugga företagsekonomi men men. Fick sitta där och lära sig skriva ord i word, hur man skriver ut osv nästan löjligt för det där ECDL körkorter var då ingen arbetsgivare som ens brydde sig om att man hade, visserligen betala staten men ändå!
Som sagt... det här lär ju bli .... spännande...
Ska kolla med Unionen och det där med att skriva CV osv, ska även kontakta Trygghetsrådet och höra vad de kan hjälpa till med.
Meningen med att ha ett arbete är ju att man ska klara av att utfärda det, att man känner att man trivs och utvecklas, att man uppskattas för det man gör. Men jag antar att det primära för AF är att man har ett jobb - PUNKT. Sedan är väl deras del i avtalet avklarat.
andersen
05-05-2010, 18:25
CITAT (Peztis @ 05-05-2010, 19:17)  Meningen med att ha ett arbete är ju att man ska klara av att utfärda det, att man känner att man trivs och utvecklas, att man uppskattas för det man gör. Men jag antar att det primära för AF är att man har ett jobb - PUNKT. Sedan är väl deras del i avtalet avklarat. Det är bra inställning du har, men för dom allra flesta så tror jag inte att det är så,jobb är till för att klara försörjningen och många som har ett jobb har ingen möjlighet att utvecklas och få uppskattning för det jobbet som dom utför, tyvärr så blir det nog mera och mera av den varan pga slimmade organisationer högt tempo mm.
varghem
06-05-2010, 06:57
Jag har varit arbetslös i 3 år nu.... första gången AF reagerade på nåt vis var när jag fick aktivitetsstödet efter a-kassan tog slut, då fick jag gå hos så kallad jobbcoach i 6 månader, som tyckte att va skönt om SAAB försvinner. Bor i Trollhättan. Alla handläggare jag har haft har varit inkompetenta och information om saker och ting får man tvinga fram. Nu äntligen efter nästan 1 år så fick jag äntligen papper till att söka praktik, men platsen får jag söka själv och AF bestämmer sedan om arbetsgivaren är lämplig.
Vad jobbigt, Varghem! Det måste vara ganska knäckande... Hoppas att det löser sig för dig. Och för mig...
Huggorm
06-05-2010, 13:51
Förra sommaren när det var lite svårt att hitta jobb på grund av finanskrisen gick jag ner till arbetsförmedlingen. Dom verkade lite besvikna över att jag skrivit in mig redan innan, hemma på datorn, så dom blev tvungna att ta tag i mig direkt istället för att fortsätta med kaffet en stund till. Det verkade som jag var den förste någonsin som skrivit in mig före jag klev in på arbetsförmedlingen. Hur som helst så bad att få veta mer om KY-utbildningar eller andra sätt att läsa in formell behörighet till mitt yrke som elektriker. Hittills har jag jobbat som papperslös, och det underlättar inte direkt när man skall söka nytt jobb. Men någon utbildning kunde jag glömma, det enda dom kunde göra var att skicka mig på någon söka-jobb-utbildning. Hela intrycket jag fick av min lokala arbetsförmedling var väldigt dåligt, så jag gick aldrig på det uppföljande mötet några veckor senare, jag skaffade ett jobb själv i stället. Men som sagt, några användbara kurser kunde dom inte skicka mig på, sånt var bara att glömma.
Om du har rättighet till Trygghetsrådet ska du absolut ta den chansen. Visserligen har även de fått dra åt svångremmen, men de har resurser att ge dig stöd! UTNYTTJA det!! AF har inte den tiden oftast som man kunde önska.
Får hoppas att de tycker att Trygghetsrådet får ta hand om mig och ge mig stöd så att de "slipper" göra det genom att sända mig på idiotier. Har varit inskriven lääänge på AF med CV och allt så det behöver vi inte heller gå igenom.
Ja, imorgon är det dags... Har skrivit ut betyg och intyg av det jag har samt en lista på "intelligenta" frågor... Tänkte att det är väl bra att visa på intresse.
Är det fler som har efarenheter eller hört hur det är för andra, skriv gärna här här i tråden!
Hörde någon som hittat frågor som en ev arbetsgivare kan ge dig och frågor du kan ställa till arbetsgivare på nätet, googla på det så får du nog fram frågorna kan ju vara bra att förbereda sig lite, vilket du iof har gjort och lycka tilll i morgon
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|