Full version: venustrap
boxer2
Venustrap/flugätare, någon som vet hur stor den blir? Vad händer om det inte finns några flugor till den att äta?
Ragman
Hej boxer2 Jag själv odlar ca 130st olika variationer av Dionaea muscipula även kallade venusflugfälla. Jag har skrivit en egen guide som jag är nöjd med.

Dionaea Muscipula

Venus flugfälla:

Dionaea Muscipula, mer känd under namnet Venus flugfälla, var första växt att misstänkas vara köttätande. Detta fastställdes först under 1870-talet av Darwin som då kunde bevisa att Venus flugfälla både smälte sina offer och absoberade vätskorna i sitt system.

Venus flugfälla växer naturligt endast i norra och södra Carolina i USA. Där hittas dem ofta i sphagnummossa på näringsfattiga våtmarker. Plantan växer som en bladrosett och breder ut sig via tillingar. Den sprids även via frön. Bladen på Venus flugfälla är gröna förutom de mer avancerade bladen, fällorna, som kan bli mörkröda om de får mycket ljus. Fällorna på en standard venus flugfälla blir upp till ca 2-3 cm stora.

På våren, efter sin vintervila, skickar Venus flugfälla upp en 20-30 cm hög tjock blomstam. Den blommar med flera 2,5 cm stora vita blommor. Blomningen tar mycket energi från växten och blomstänglen kan därför med fördel klippas av om man inte tänker samla fröna. När blomningen är över brukar fällorna växa mer både i höjd och bredd.

Fällans röda färg och söta nektar lockar insekterna. I fällan finns flera små hår. När en insekt rör minst ett av dessa så startar en timer. Rör insekten ytterligare ett hår inom loppet av 20 sekunder så stängs fällan. Stängningstiden är under sekunden. Insektens rörelse inne i fällan gör att fällan sluter sig ytterligare och nedbrytningen kan börja. Därför är det ingen större mening att mata plantan med döda insekter.

Odling:

Jordmån: 1 del sand, 1 del perlite, 1 del torv och 1 del torkad sphagnum.

Kruka: Keramikkrukor släpper farliga mineraler. Använd därför glaserad keramikkruka eller plast. Personligen föredrar jag plastkrukor. En vuxen planta behöver en 10 cm hög kruka. Flera vuxna plantor ihop bör sitta i en minst 15 cm hög kruka.

Bevattning: Regnvatten eller destillerat vatten/batterivatten. Låt krukan stå i ett fat med vatten så att jorden alltid är fuktig, dock aldrig blöt. Under vintervila endast lättfuktigt.

Ljus: Fullt solljus eller växtlampor med dagsljus. Vänj plantan långsamt vid byte till starkare ljus.

Klimat: Varmt på sommaren och kallt på vintern. 0-10 grader under vintervilan. Tål lättare frost.

Placering: Utomhus, i växthus samt på fönsterbrädan i varmt som kallt klimat. Tål ej att stå ute under vintern i Sverige utan skydd mot kylan. Låt alltid plantan vintervila annars kommer den att dö. För vintervila krävs en betydligt svalare och mörkare plats än vad som oftast ges på fönsterbrädan.

Matning: Mata med levande insekter av en storlek av max en tredjedel av fällans storlek, annars ruttnar fällan bort.

Gödning: Helst ingen gödning, annars gödning av lågt pH. Det ska finnas de som lyckats med orkidénäring vilket jag personligen inte har provat än. Plantan är kalkskyende.

Omplantering: Helst senare på vintern var eller vartannat år.

Förökning:

Venus flugfälla kan förökas på olika sätt. Flugfällan förökar sig naturligt genom att nya små plantor/tillingar kommer upp vid sidan av moderplantan. Dessa kan du plantera i en egen behållare. Var noga att det finns rötter! Det går också att dela en moderplanta i två delar. Plantan måste då vara tillräckligt stor dessutom bör det finnas bra rotsystem för varje ny del.

Bladsticklingar är en vanlig metod att använda. Det gör man i samband med omplantering för bästa resultat. För att lyckas bra ska man försiktigt ta bort blad så nära plantans bas som möjligt för att få med den vita delen på bladet. Blad läggs sen med den vita basen neråt med fördel i torkad eller levande sphagnummossa. Omslut gärna med en plastpåse för att öka luftfuktigheten. När plastpåse eller dyl används lufta bladsticklingar ibland så att det ej uppstår mögel. Det tar ungefär 4 veckor innan man ser resultat på en bladstickling om den ej dött innan dess.

Frön strös ut på 1 del torv, 1 del sand och 1 del perlite. Jordmån hålls fuktig och behållaren omsluts i en pastpåse. Frön gror efter 2-5 veckor enligt min egen erfarenhet. Bra att veta är att Dionaea muscipula frön inte behöver någon köldstratifiering. Det går ej att föröka den exakta variationen som moderplantan besitter med hjälp av frön. Med det menas t.ex. att ett frö från en B-52 kommer att växa upp till en venus flygfälla typical. För att erhålla en ny B-52 krävs förökning genom naturlig tillväxt, sticklingar eller mikroförökning. Det finns dock vissa egenskaper i utseendet som kan gå vidare vid korspollinering. Det kan t.e.x vara rödare färg än vanligt, vid korspollinering av olika variationer skrivs det vilka variationer som användes vid pollineringen.

Variationer och förädlingar:

Arten heter Dionaea Muscipula (Venus flugfälla). Inom arten finns flera spännande förädlade sorter och variationer. De flesta variationer är naturliga och växer i naturen. En del av dem är artificiellt odlade förädlingar eller mutationer som uppkommit under mikroförökning.

Jag hoppas detta hjälper dig att odla fina Venusflugfällor!

Hör av dig via PM om du eller kanske någon annan är intresserad av att köpa några flugfällor.

Ha det gott!
boxer2
Tack så mycket. Var får jag tag i levandes insekter?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon