Full version: Gasolfläktar?
GroPia
Håller på att letar ny värmekälla till växthusen(har elfläktar nu), särskilt till min pensee´odling. Har funderat på Bauhaus Gasolfläktar, som drivs med Gasoltub p11. Kruxet är bara att jag inte vet hur länge en p11 räcker? Är det någon som vet? Eller som har tips på någon annan typ av värmekälla? Kommer troligen att fylla ett växthus med stallgödsel, men inte ännu!
Ingrid på Västkusten
Hur stort är växthuset? vart bor Du vad vill du ha för temp å vad är Ditt väthhus tillverkat utav?
GroPia
Hej Ingrid! Jag har olika varianter: tunnelväxthus 40kvm. samt ett på 15kvm.
Ett glasväxthus 12kvm. uppbyggt på lecasockel. Samt ett Juliana Premium polykarbonat 6mm. på 10kvm. Planerar att först starta upp de på 10kvm eftersom de håller värmen bäst, har förr haft elfläkt. Har ev. funderingar på att lägga en stor varmbädd i hela, eller möjligen lite längre fram i 15kvm, till penseér.

Har du ngn erfarenhet av olika värmesystem?

H. GroPia
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Gasolfläkten kan jag tänka mig till det större växthuset :-) inte till de små. Det kanske låte rlustigt men de billigaste gasolfläktarna jag har sett fanns på Lidl ;-)Polykarbonaten är ju som sagt var absolut bäst att starta upp nu. Testade en del med gasol nu i vintras p g a strömavbrott ( gasolvärmare iofs) och i mindre växthus är dte stört omöjligt att hålla en vettig (låg) temp utan allting rusar upp i höjden åsså öppnar sig alla ventialtionsluckor åsså har man skägget i brevlådan. Har inte kört några längre tider med gasol och jag hoppas gasolfläktarna Du tänker på har bra regleringsmöjligheter annars är det mkt värme som de ger.
Själv isolerar jag växthsen med bubbelplast, det är guld värt när man skall starta värmen på våren - det är definitivt värt att testa för polykarbonat och treskiktsbubbelplast är en trevlig kombination.

Värmebädd grunnar jag med på -> en stor sandbädd med värmekabel i. Fick hem reklam ifrån en engelsk firma och sådant kan man köpa färdigt i Storbrittanien men jag tror hembygge är bäst då får man de mått man vill ha. Deras Dewpoint propagators lät ju frestande med men det blir not till nästa växthus misstänkerjag :-D

Hälsar ingrid
GroPia
Ja,a du Ingrid, det är ju inte bra att ventilationsluckorna far upp, men jag har bara en som är automatiskt resten är manuella.
Hur mycket gasol gjorde du av med? P11 kostar ca: 400:- att fylla upp P19 ca:800:- är det ekonomiskt rimligt?

Har du testat någon fotogenvärmare? Vad jag kan förstå så drar de mindre bränsle( men jag har ingen aning om vad fotogen kostar i dag???? ) Jula har just nu en billig variant, sen finns det tre olika modeller i Nima katalogen!?

Problemet med varm bädd är ju att den skall ut sen,oxå. (Man får väl ta gubben till hjälp, då)

Ha` de`!
Ingrid på Västkusten
Mk roligt ställe för att shoppa www.fogas.se

Claes ohlsons fotogenvärmare är annars mkt bra. Jag ahrbara använt för att hjälpa över strömavgrott å åtgång är jag sämre på.
Biltema har nog billigast fotogen trorjag.

Utseende på såbädden varför itne kopiera de engelska? :-) göra det enkelt och slippa uppfinna hjulet tänker då jag och så spar det tid. man behöver inte ett pelletierelement ;-)

Hälsar ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon