Hejsan!
Jag bor i Söderhamn i Hälsingland som är zon 4. Nu har jag just grävt upp en 35-årig Berberishäck som var för bedrövlig. Aldrig mer taggar!! Vi bor i ett bostadsområde med lika villor, och jag vill gärna ha en häck som avgränsar. Är inne på Liguster. (Inte den vintergröna, utan den vanliga. Ligustrum vulgare.) Eftersom den går att formklippa och inte är lika känslig för tung snö som t.ex. Buxbom.
Vad säger ni som har erfarenhet av denna? Vad är bra, dåligt och vad bör jag tänka på? Tips på andra häckar med dessa egenskaper?
Nedanför funder jag på att plantera ngn form av blommande marktäckare i rött och vitt och/eller vackra blad. Tips och råd emottages tacksamt!
Bifogar en bild på huset för att ni ska få en bättre uppfattning om vår stil...
Tack å bock! Hälsingebock!! ;0)
Finns det verkligen ingen som har tankar ideér eller åsikter? Många är in och läser... Tråkigt!
Åsa, mälardalen zon 2
06-05-2010, 13:22
Liguster brukar man ofta klippa så den är tät ända ner (sluttande sidor) så det brukar inte finnas så mycket plats för marktäckare. Möjligtvis något som växer nästan platt på marken typ smultron eller Waldsteinia. Det får ju inte vara något som skuggar häcken för den blir ju bäst ifall i stort sett alla blad i häcken får sol (därav de sluttande sidorna.
Jag tycker ligustern är fin ifall man från början klipper den och bara släpper upp den en bit per år.
Hej
Om vi ser en av oss svara bra varför vi ska svara också.
Obs det kommer flera svar man ska ha tålamåd.
H:Bassam
Åsa, mälardalen zon 2
06-05-2010, 21:24
Man kan även tänka igenom rubriken ex. skriva häcktips el. dyl. istället för Hjälp. Skriver man hjälp tror man att det är något akut typ växthuset står i brand vad ska jag släcka med, ser man att det bara är något mindre akut som häckar klickar man oftast bort inlägget. Skriver man vad man behöver hjälp med i rubriken så är det rätt personer som går till den tråden alla har vi ju olika intressen och olika kunskaper. Många som kan häckar har säkert aldrig läst detta inlägg eftersom det inte stod i rubriken att det handlade om häckar.
Jag hade inte fått något svar alls när jag ställde om frågan, häcken är uppgrävd och ny väntar på att inköpas och grävas ner och därför behöver jag hjälp snabbt.
Detta var mitt första inlägg på detta forum så jag visste inte vad som var bruklig när det gäller överskrifter, det enda jag visste var att jag behöver hjälp! Så, så fick det bli...
vårskutt!
07-05-2010, 09:31
måbär tycker jag är en bra o underskattad häck. kan klippas o mycket härdig.
Ligustern hade jag nog själv valt (om den inte ska vara vintergrön) den är fin och lätt att föröka. Den växer fort, måste dock kanske klippas 2ggr per år beroende på hur du vill ha den.
Vad gäller din marktäckare, vad är det för läge där de ska växa? Bild på där häcken skall stå gör det lättare att ge förslag. En tålig grön sort är annars Jättedaggkåpa, rödbladig alunrot är just åt det röda hållet och har vackra blad.
Lite mer tips finner du här:
http://www.alltomtradgard.se/forum/view-th...amp;forum_id=13Lycka till!
CITAT (vårskutt! @ 07-05-2010, 10:31)

måbär tycker jag är en bra o underskattad häck. kan klippas o mycket härdig.
Måbär hade jag inte ens tänkt på! Ja, den är fin, men kan man formklippa den? Vår gräsmatta på framsidan är väldigt liten så vi behöver en klippbar häck spm inte breder ut sig alltför mycket...
CITAT (Queens @ 07-05-2010, 12:09)

Ligustern hade jag nog själv valt (om den inte ska vara vintergrön) den är fin och lätt att föröka. Den växer fort, måste dock kanske klippas 2ggr per år beroende på hur du vill ha den.
Vad gäller din marktäckare, vad är det för läge där de ska växa? Bild på där häcken skall stå gör det lättare att ge förslag. En tålig grön sort är annars Jättedaggkåpa, rödbladig alunrot är just åt det röda hållet och har vackra blad.
Lite mer tips finner du här:
http://www.alltomtradgard.se/forum/view-th...amp;forum_id=13Lycka till!
Har bestämt mig att vänta med marktäckare ett tag, sätter häcken och ser hur den blir. Så får jag ta marktäckaren sedan.
Mysig blogg du har! Fingrarna började klia direkt och idéern kom direkt!
vårskutt!
07-05-2010, 17:42
ja du kan klippa måbär
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.