Jennika
Har för mig att hästskit innehåller massor med ogräs. Att det på nåt sätt går rätt igenom magen på hästen. Om det nu är så och man fyller pallkragar med det + vanlig jord så borde det ju bli massor med ogräs där. Har jag rätt eller fel?
lewellyn
Min erfarenhet är att du har rätt, det kommer en massa ogräs när man gödslar med hästskit... jag tycker dock det är värt det. Gratis gödsel som är miljövänligt och som odlingarna älskar smile.gif
foxylejdy
Jag har hästar själv och därför tillgång till obrunnen hästgödsel. Jag brukar lägga en pressening över gödslet över en sommar och sen vända runt det några ggr innan jag använder det, jag tycker det blir lite mindre ogräs då + att gödseln hinner brinna lite under en sommar.
Bassam
Hej

brunnen hästgödsel är bra för att när de bränner ger mycket varm så att nästan alla ogräs frö dog.
OBS
För att alla skit spela ingen roll varifrån kommer skit de har ogräs frö.

H:Bassam
karinen2
Jag har också tillgång till hästgödsel. Jag är dock helt novis på hur man ska göra för att använda det i en villaträdgård och inte få allt ogräs. Kan jag lägga det i en låg pallkrage med presenning över? Har inte jättemycket utrymme på tomten så jag kan inte lägga det i någon stor undangömd hög tyvärr. sad.gif
kerstin z5-6
Du kan ha det i pallkragar visst-eller anlägga en varmbänk
halmbalar+ hästskit i mitten- obrunnen+ tempmätare-överst plantjord och så när den brunnit till bra temp för frön..runt +20
L otta
Jag har i år hästgödsel i våra odlingssängar och eftersom jag inte "fixade" den själv vet jag inte säkert men misstänker att den inte är så välbrunnen eftersom den liksom inte är så homogen. Min erfarenhet är att det har dykt upp en massa svampar i kösträdgården. De är inte så långvariga men ju sämre jag lyckats blanda det med jorden - desto fler svampar. Tror inte det är så farligt men en erfarenhet.
Preussen
CITAT (kerstin z5-6 @ 15-07-2010, 20:49) *
Du kan ha det i pallkragar visst-eller anlägga en varmbänk
halmbalar+ hästskit i mitten- obrunnen+ tempmätare-överst plantjord och så när den brunnit till bra temp för frön..runt +20

gör som Kerstin skriver. Jag odlar chile och tomater på friland i pallkrage så att det knakar. Har även torvupplandad hästgödsel i tomat och chilekrukornas understa jordlager. toppen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon