Full version: Ogräs eller blommor?
Ida-Maria
Hej.
Jag är helt nybörjare på det här med trädgård och blommor, men försöker så gott jag kan för att få det fint.

Det jag undrar över är om det på mina bilder räknas som ogräs eller inte?
[attachment=49665:ogr_s_1.JPG]

Det som är på den här bilden kan jag nog tänka mej ska föreställa nån slags blomma.
Men dom sprider ut sej ganska mycket och jag tror inte riktigt jag tycker om dom.
För att få bort dom, är det bara att plocka bort en efter en när dom dyker upp eller?
[attachment=49668:ogr_s_3.JPG]

(bytte ut bild 2 mot en annan)
Eva 33c
Det på den översta bilden ser ut som vitsippsblad. Vitsippans blad visnnar bort under sommaren så de är inte till nåt besvär i rabatten.
Det på den undre bilden ser ut som någon primula, eller viva i dagligt tal. Kanske en gullviva eller någon annan variant, du får vänta tills blommorna slagit ut för att veta säkert. De sprider sig med frön så de blir inte jobbiga på nåt sätt i rabatten. Men gillad du dem inte så kan du ta bort dem eller plantera dem någon annanstans.
Åsa, mälardalen zon 2
Nr 1 tycker jag ser ut som en sippa, inte något ogräs i mina ögon. Det finns många olika sippor både odlade och vilda (ex. vitsippa). Vänta och se hur den ser ut när den blommar.

Nr 2 är en viva det finns många olika sorter den man kanske känner till mest är gullvivan men det finns vivor i andra former och färger. Här skulle inte jag heller kalla det ogräs, vänta och se hur blomman blir, om du inte gillar den gräv upp och släng eller ge bort.
Ida-Maria
Vitsippa kan jag nog gå med på, för förra sommaren kom det upp några vita blommor tillsammans med dom blå...
Men då får jag nog dela upp dom och flytta lite, för just nu växer dom bara i en klump på ett ställe. Detsamma gäller dom blå.

Går det föresten bra att flytta och dela på blommorna eller ska man tänka på nåt särskilt?