Full version: Hur beskär man?
Ida-Maria
I somras planterade vi en rosbuske i trädgården.
Nu är det väl snart dags att börja beskära stackarn, men hur gör jag?
Jag har försökt leta på internet, men hittar bara beskrivningar som jag inte förstår.

Skulle bli jätteglad om nån kunde förklara vars dom stackars pinnarna ska beskäras.
Kanske t.om rita på bilden.
[attachment=49667:rosbuske.JPG]
Åsa, mälardalen zon 2
Nästan allt på bilden är dött och kan klippas bort det är bara det som är grönt som lever så oavsett om din ros är en sådan som blommar på gammal el ny ved så är det i stort sett bara att kapa ner det döda gör ingen nytta.

För att sedan kunna ge råd om hur du gör under vintrar då den kanske inte fryser ner så hårt måste du tala om vilken sort du köpt rosor beskärs inte likadant.

+Den ser lite grunt planterad ut så om du inte placerade okuleringsstället 10-15cm under markytan kan det vara bra att ösa på jord sedan då rosen börjat växa.
Ida-Maria
Hmm... det var ju lite tråkigt om jag lyckats döda den redan sad.gif
Ska jag klippa nu eller vänta ett tag till?
Har läst på flera ställen att man ska beskära när björkar fått musöron, men det har dom inte fått än.

Det är en damascenerros.

När vi planterade den så var vi noga med att gräva så djupt som det står att man ska, fast det kan väl inte skada om jag slänger dit mer jord ändå.
Åsa, mälardalen zon 2
Vet du vilken namnsort det var?? Det finns nämligen väldigt många olika damascenerrosor vissa blommar på årsskotten och då har du ju chans att få blommor iår, det finns ju fortfarande lite gröna partier på din ros som kan grönska, men det finns ju även sorter som blommar på äldre ved. (detta året var ett riktigt dåligt rosodlarår så det är MÅNGA rosor som fryst ner iår).

Det går bra att klippa bort det döda nu även om björken inte fått musöron.
Ida-Maria
Vet inte riktigt vad du menar med namnsort, men på lappen som följde med står det ispahan damascenerros.

När du skriver ved, är det alltså kvistarna? eller är det nån särskild del som kallas för ved?

Är det ungefär så här jag ska beskära?
[attachment=49688:rosbuske_2.JPG]

känns som jättedumma frågor, men jag är som sagt helt nybörjare blush.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Sorten är Ispahan Ursprunget är okänt men troligen en hybrid mellan en damascenerros och en gallicaros. Har funnits i odling tidigare än 1832. Härdig till zon 5.
Brukar vara frisk och fin. Tyvärr är det en engångsblommande sort som blommar på äldre ved så det är nog inte troligt att du får några blommor iår men får du fina skott iår (gödsla ej efter midsommar) som mognar av till hösten och vintern blir mera normal borde du få blommor tidigt på sommaren nästa år.

Det går bra att klippa så som du ritat allt dött bort och spar det gröna, om okuleringen är ca 10-15cm under markytan kan det även tänkas komma några nya skott därifrån eftersom den veden ju legat skyddad under marken.

Såg att du bor i zon 5 som är på gränsen för vad rosen klarar då r det bara en fördel ifall okuleringen kommer ganska långt ner + odlar man rosor som blommar på äldre ved på gränsen för vart de är härdiga kan man behöva hålla på och packa in rosorna till vintern för att så lite som möjligt dör.
Ida-Maria
Vad menas med att den är engångsblommande? och att den blommar på äldre ved?

Var kan man inte information om hur man ska skydda den på vintern?
Jag har försökt leta på nätet, men hittar inte.
Åsa, mälardalen zon 2
Många äldre sorters rosor blommar på grenar som är äldre, ofta blommar de intensivt under en period under den tidiga sommaren ofta runt midsommar och några veckor framåt sedan blommar den inte mer den sommaren (det vi kallar engångsblommande). En del av de engångsblommande bildar sedan nypon.

Sorter som blommar på ung ved blommar ofta senare på säsongen och många av dem bildar nya blommor hela tiden och blommar ända tills frosten säger stopp, men riktigt lika massiv blomning som de engångsblommande brukar de inte riktigt få de sprider ju mera ut sin blomning. De engångsblommande har bara några veckor på sig att visa sin prakt så de smäller i med ett rejält färgsprakande skådespel den korta tid de har.

Själv har jag satsat på främst rosor som är 2-3zoner härdigare än min för att jag ska slippa hålla på och skydda dem men jag vet att många i högre zoner kupar upp jord så okuleringen hamnar längre ner, täcker med ris och dyl. kanske någon zonknäckare i norr på detta forum har ett bra tips?

Jag testade söka man hittar en del info ifall man söker på "vintertäckning av rosor"
http://www.tradgardsmastaren.com/?s=24&...amp;title=Rosor
Ezereht
Jag lindar in dom med nån väv, eller lägger över en plastback/hink/kruka.
Ida-Maria
Tack så mycket för era svar smile.gif
Jag har iaf klippt den nu, så får väl se vad som händer smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har också varit ute och slagits med en ros. Jag har bara 1st känslig ros som blommar på äldre ved = min enorma klätterros den är härdig till zon 2-3 och har klarat vintern bra i de 10år den stått här trots att jag inte skyddat den men denna vinter frös den ner. Riktigt bökigt att få bort ett virrvarr av döda och taggiga rosgrenar som fastnade i mina kläder, hår mm. den var ju runt 5m hög och det sitter fortfarande fast en gren uppe i taket under takpannorna som jag inte fått bort.
Kajsa
Jag klippte ner min stora Ispahan hårt förra året, den blev för stor tyckte jag efter många år ca 3 m hög och i år är den full av nya skott så den tål att klippas ner någon ggn ibland, men blommor får jag inga i år.

Så du har också klippt ner stora rosor Åsa, ja denna våren är det lite sorgligt med de höga rosorna, sörjer mest klätterrosorna och stora buskrosorna, men de kanske hämtar sig raskt om sommaren blir fin.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon