AifoS
Hej alla...jag har läst lite och funderat!

Det har stått lite här och där i trådar som jag varit inne och läst på (många skrevs för flera år sedan, varför jag inte vågat skriva i den av rädsla för att inte få nåt svar) att för att kunna sätta frön i marken, så måste den rabbatt/område som jag avser att plantera på, vara HELT ogräsfri!! Jag menar...FINNS det ens helt ogräsfria ytor? blink.gif

Det är så att jag har ett parti från min gräsmatta som sluttar ner mot biluppfarten och där växer varje år massvis med lupiner (vilket är jättefint). Dessa är ju ganska stora och "står över" det ogräs som oxå huserar slänten! Än så länge har jag inget gjort åt saken...det har känts för övermäktigt! Men om jag nu vill plantera annat där oxå...kanske lite mindre växter och framför allt fler...så vill jag ju inte att dessa "äts upp" av ogräs.

MEN...den här sluttningen är ju ingen lätt match att ta sig an gällande urgrävning (som då oxå medför att jag förlorar alla lupiner no.gif ) det skulle bara säga: klonk klonk varje gång jag sätter ner spaden i jorden. Sten finns det gott om! Så hur GÖR jag? Jag har hört om marktäckning under 1-2 år för att döda allt som lever, men det är lång tid (för en som vill att allt ska ske NU). Tips och råd eller annat som fungerar lyssnar jag gärna till

/Tack Sofia
mojan
Jag tycker du ska få ett svar även om det bar är från mig, som inte är någon expert.
Helt ogräsfritt är väl utopiskt.
Funderingar:
Måste du ge dig på HELA slänten på en gång? Kan du välja att ta en bit i taget-då bli det inte så övermäktigt. Kanske börja med ett stråk längs biluppfarten el dyl.
Om det är mycket sten, också kanske torrt också, så kanske du kunde sätta marktäckare som gillar torr, stenig mark? Olika sedumarter kanske? Ormöga? Ormbunkar?

Hoppas du får fler/bättre förslag från andra här på odla.

Lavin
om du kan tänka dig att plantera något som växer som ogräs så ska det väl inte vara något problem biggrin.gif

jag har ingen erfarenhet av stenig mager jord, men det finns säkert revande historier som kan täcka upp ytan, vintergröna sägs ju inte tycka om stark sol men jag har inte lagt märke till några såna tendenser hos mig, tar över och blir fin mörkgrön matta. Vinca minor då, inte den stora som jag tycker är rätt stökig.

Lupin är ju rätt ogräsaktig i sin växtkraft, så den tål nog lite konkurrens.

Vad är det för ogräs du har? rotogräs?
AifoS
Tack! ...jag som nästan började misströsta sad.gif

Jo Mojan - Det var ju en bra idé att kanske ta en bit i taget....då har jag ju lite blomprakt kvar ändå!! tummenupp.gif Tänkte inte så långt...men kanske måste jag försöka slå en spärr emellan det jag täcker och det som får vara kvar...annars är det väl risk att ogräset kryper över ändå!?

Lavin - Jag hade ju tänkt mig det ..att det skulle komma upp fort och gärna sprida sig lika snabbt - men utan att för den delen VARA ogräs laugh.gif Nu tror jag faktiskt inte att jorden är så mager (men vad vet jag) det är lerjord men absolut inte stenhård och packad...känns även som om den kan innehålla en del vatten då den är kall och lite fuktig (rimmar det med stenig slänt rolleyes.gif )

När du säger rotogräs (?) vad menar du då? *rudis* Jag har nog just nu allt mellan himmel och jord där...

Tack för era svar...och om ni kanske...kunde svara igen! wink.gif

/Sofia
Klint
Hej!
jag är inte så bra på detta men har lärt mej att om det växer brännässlor är jorden näringsrik
har själv ett litet dåligt samvete för min slänt har inte hänt så mycket där,men du kan läsa alla förslag som lite ligger å gnager, om du vill man får plocka lite här och där Lycka till!

http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...l=kirskålsslänt
Klint
Hej igen!
enligt mej finns det INGA MÅSTEN! det är ju din trädgård och man kan göra om. Själv har ja lite växter på ett ställe det är lupiner några allium påskliljor balsamin(anses av många som ogräs)myta salvia ja det är vad jag kommer på nu det är ju inte så stort område men där klipper jag nån gång då och då med en häcksax vill man ha perfekt funkar det ju inte men jag tycker det är fint!!
AifoS
TACK Klint!!

Där fanns mycket att läsa som var till hjälp...(inte undra på att jag inte hittade den tråden när jag letat i ögräsforumet enbart giggle.gif ) MEN när du skriver att du brukar klippa med en häcksax....menar du då att du bara klipper rakt av någon gång under blomning, eller är det senare - jag fattar inte! det är lite det som är problemet för mig - att jag lixom inte "kommer in" i växtligheten för att bara ta bort det som är ogräs utan att klippa bort de fina blommorna oxå! Hur gör du?

Det blir till att hålla ett öga över slänten och "göra rundlar" wink.gif

/Sofia
Klint
Hej!
Ja det låter heltokigt när man ska beskriva men jag sitter på knä eller på huk och klipper runt blommorna eftersom jag bara grävt ner dem lite här och där,alternatívet är ju trimmern men då åker det ju med både det ena och andra, alt3 är ju att gräva upp alla växter och ta bort allt gräs mm, men man måste ju spara lite jobb ifall det skulle komma nån sommar då man inte har nåt på gång angel_not.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon