nikob84
05-05-2010, 19:48
Hej!
För ca 4 år sedan planterade vi en syrénhäck runt vår tomt,
för att få lite insynskydd.
På vissa ställen har den tagit sig bra och är ca 1 meter hög.
Men på andra ställen har den inte alls tagit sig lika bra.
Min funderingen är väl egentligen hur man på bästa sätt får den att växa sig stor och fin?
Innan har vi klippt den efter blommning. Ska vi klippa den överhuvudtaget så här i början?
Tacksam för svar!
Mvh Niklas
Överbölingen
05-05-2010, 20:12
Själv har jag dålig erfarenhet av syrenhäck. Numera sonens villatomt har en Syringa hungaria häck längs en tomtgräns. Den är efter 20 år inte värd att kallas häck!
Vår tilltänkta bersåhäck i Överböle lever på 3 dm stadiet sedan tre år. Efter 4 år så har en annan "Idas" syren, arvegods, börjat växa. Och det rejält.
Kontentan är! Ta det lugnt. De första åren så sker rotutveckling sedn börjar de växa. Jag har hört siffror på upp till 7 år.
Åsa, mälardalen zon 2
05-05-2010, 20:13
Helt normalt syren brukar växa mycket dåligt de 3-4 första åren. De tar lite tid på sig för att etablera sig. Det enda man kan göra är att se till så den har gott om vatten.
En såpass ung häck behöver ingen beskärning. Syren brukar man mest gallra och det börjar man inte med förren den är mycket äldre. (vill man ha formklippt så ska man nog inte välja syren)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.