Full version: kullersten
elwood44
Hej. Jag har hört att det inte är så bra med gräsväxt ända in till stammen på fruktträd.
Jag har planterat 11 körsbärsträd 8 st äppelträd och ett par päronträd.
Nu har jag funderat ut att det hade blivit mycket enklare att lägga en fiberduk runt trädet typ 70cm i diameter och sedan kullersten över det så hade det sparat mycket tid.
Frågan är om trädet får tillräckligt med vatten( fiberduken släpper igenom vatten men vet ej om det är tillräckligt).
Är det någon som prövat eller vet får ni gärna höra av er
Tackar/Fredde
Jan af Lisö
Det borde fungera, tycker jag, utan att vara expert i fråga. Det är dock viktigt att du vattnar dina träd ordentligt det första året. Hur mycket du skall vattna beror på var du bor och vilken sorts jord du har.

Det som jag funderar på är hur stora kullerstenar du använder, om det kan finnas risk att de pressar jorden för hårt så det blir kompakt jord runt rötterna ?

En annan fråga är om 70 cm diameter räcker. Det är inte vid stammen du skall undvika gräs utan där trädets rötter hämtar mst näring, dvs 50 cm vid dropplinjen.

Ett problem jag får ofa med stenar vid träden är myrbon under dessa.

Ett annat alternativ, som dock kräver lite mer jobb, men kan ge bätre resultat, är gröngödsling, läs här:
http://www.juniper.se/tradvard/grongodsling.htm

Tycker fö det låter superhäftigt med så många nya fruktträd. Men varför blev det hela 11 körsbärsträd, de ger frukt nästan samtidigt och frukten går inte att lagra ?
elwood44
CITAT (Jan af Lisö @ 06-05-2010, 08:34) *
Det borde fungera, tycker jag, utan att vara expert i fråga. Det är dock viktigt att du vattnar dina träd ordentligt det första året. Hur mycket du skall vattna beror på var du bor och vilken sorts jord du har.

Det som jag funderar på är hur stora kullerstenar du använder, om det kan finnas risk att de pressar jorden för hårt så det blir kompakt jord runt rötterna ?

En annan fråga är om 70 cm diameter räcker. Det är inte vid stammen du skall undvika gräs utan där trädets rötter hämtar mst näring, dvs 50 cm vid dropplinjen.

Ett problem jag får ofa med stenar vid träden är myrbon under dessa.

Ett annat alternativ, som dock kräver lite mer jobb, men kan ge bätre resultat, är gröngödsling, läs här:

Tycker fö det låter superhäftigt med så många nya fruktträd. Men varför blev det hela 11 körsbärsträd, de ger frukt nästan samtidigt och frukten går inte att lagra ?

Har satt de som en liten alle in till huset och några i trädgården som jag tänkte få bli "stora".
Vad menar du med 50cm vid dropplinjen.
Tack för svaret/Fredde
Cilla
Det är inte gräs intill stammar som är problemet, men att unga träd inte bra konkurrerar med gräset i att ta upp näring, syre och vatten.

Fiberduk är ingen bra idé tror jag. Den släpper visserligen igenom vatten och kan stoppa gräsbeväxning i rotområdet, men den släpper inte igenom organiskt material som också behövs. Det bästa vore att göra vida växtbäddar som tar tid för gräset att tränga sig in på, att en gång per säsong ta bort gräs som kryper in, och under ett par, tre år sätta ettåriga konkurrerande växter som också skuggar jorden och ger liv när de vissnar mm.

Men, är det en lerjord så håller den näringsämnena länge utan tillförsel av organiskt material (löv, trägårdskompost mm). Och att förhindra gräsbeväxning är nödvändigt. Och man kan lägga fiberduken så att man hjälper trädet de första tre åren, och rötterna sedan kommer i naturlig mark där organiskt material tillförs.

Man kan få det att fungera, men att det skulle vara mindre jobb än att strö i gröngödslingsfrö eller krasse eller något där man gjort växtbäddarna - det håller jag inte med om!
Jan af Lisö
CITAT (elwood44 @ 06-05-2010, 19:57) *
Har satt de som en liten alle in till huset och några i trädgården som jag tänkte få bli "stora".
Vad menar du med 50cm vid dropplinjen.
Tack för svaret/Fredde

Jag får hänvisa till bilden på den websida jag länkade till:

Dropplinjen, det är så långt ut grenarna når. Och därefter vinkelrätt neråt. Det jag menar är att det mesta av näringsintag sker mellan 50 cm utåt från dropplinjen till 50 cm inåt från dropplinjen. Syns bra på bilden med den gröna cirkeln.

Häftig idé med en fruktallé - blir säkert fantastiskt vackert när det blomar på vårarna !!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon