Full version: Klematis i kruka,
HelenaLJ
Jag vill ha något blommande på uteplatsen som ligger i söderläge. Jag funderar på Clematis viticella. Trivs klematis i kruka? Klematis vill väl ha det svalt om rötterna, och i kruka som står i solen blir ju orden varm. Klarar den vintern i kruka eller fryser den ihjäl (bor i Skåne)?

Fungerar klematis eller har någon här tips på någon annan växt som blommar större delen av sommaren och som blir max 2,5 m hög.
Ezereht
Det finnns en klematistråd, pröva fråga där istället får du nog snabbt svar.
blomkronan
Klematis i kruka går säkert... men du får nog svar snart av någon som vet om värmen i krukan.

Men tips på andra klätterväxter som klarar kruka i söder är klockranka och Tönrosas körvel.
Men det är nog försent att sätta frön nu... Kanske du kan hitta en planta i handeln. Båda klarar av att övervintra inomhus (gärna i ett svalt rum) Men dom klarar inte att stå ute på vintern.
Min Tönrosa står i vardagsrummet. Tönrosan blommar tidigare än klockrankan så den är väll roligast att ha.
HelenaLJ
Jag har visst missat att här finns en tråd om klematis. Nu har jag frågat där.

Törnrosas kjortel var en ny växt för mig, och den var ju riktigt fin.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon