tigrella
Jag beställde frö från seemnemaailm och köpte dessa för att färgen var fin och blomman förstås det stod portulak, min fråga är vad är det jag har köpt?
Hur ska man så mörkgroende?
Är den ettårig?
Ja, frågorna är många whistling.gif Tyvärr reflekterade blixten på påsen men någon kanske kan hjälpa mig.
En annan fråga är fingerborgsblommor ljusgroende?
Red Top
Det vi i Sverige kallar Portlak är väl egentligen en växt, som odlas som "sallad/spenat". Det du har köpt ser ut som det vi kallar Praktportlak. Den blommar i juni- september. När det gäller mörkergroende växter, så ska de täckas med ett jordlager.
Trädgårdsportlak, Portulaca oleracea v. sativaPraktportlak, Portulaca grandiflora

Bilderna är lånade från Impecta.

Fingerborgsblomma sår du lättast utomhus i lådor eller krukor på hösten. Fingerborgsblomman är ljusgroende. Täck alltså inte fröerna. Möjligen med perlit för att hålla fukten.

Du kan även så den på våren. Ställ sådden i halvskuggigt läge. När plantorna är stora nog kan du plantera dem där du vill ha dem nästa år. Fingerborgsblomman bildar en bladrosett första året och blommar året därpå.

tigrella
Tack för ett snabbt svar, förstod att det inte var portlak, men nu ska de små fröerna ner i jorden!
Peztis
Vad skoj!
Jag fick för en herrans massa år sedan frön från min mans faster i Serbien, det stod bara "prkos" på och jag visste inte alls vad det var som kom upp. Nu vet jag att det var portlak!
Och nu ser jag att det t o m står portlak på påsen med det lilla jag kan av kyrilliska alfabetet. Och med hjälp av min man kan jag bekräfta att det står storblommig under.
Så Praktportlak är det.
tigrella
OK!
Tack, vet du om de är mörkgroende?
Fick ett sådant ha begär när jag beställde att det blev många fröpåsar men kan ju ej läsa såråden giggle.gif
Jaha den var storblommig...
De andra sorterna har jag kläm på, vet ju hur man odlar när det är "svenska" sorter, tex tagetes och andra ettåringar.
Åsa, mälardalen zon 2
De är ljusgroende.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon