Torpar-Anna
Ja, jag gjorde det - trots mycket funderingar innan så planterade jag päronträdet på fel plats slap.gif
Det var ganska litet, någon meter högt ungefär, när jag planterade det för snart 3 år sen. Nu är det ca 1,8 m högt, väldigt spensligt och har inte burit någon frukt än. Jag tycker det känns som att det inte borde ha rotat sig så mycket än, men jag är osäker...
Vad tror ni - kan jag flytta trädet nu utan risk för att ta död på det? confused.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det beror på vart du bor ska man flytta lövfällande växter ska man göra det när det är i vila = utan blad vilket innebär tidig vår el. sen höst. Så om trädet har grönskat och det går att vänta till hösten så skulle jag göra det. Kanske rotbeskära lite nu runt trädet för att underlätta flytt till hösten.

Om du kan få med det mesta av rotsystemet, vattnar rejält regelbundet och kanske skyddar med fiberduk i början borde det dock gå bra trädet är ju ganska litet
Jan af Lisö
Jag lyckades flytta ett ca 4 år gammalt bigarråträd. Gjorde rotbeskäring och vattnade flitigt. Rotkakan blev dock så tung att den fick dras efter en bil de 7 metrar, var för tung för tre normlstora män.

Trädet överlevde, men tillväxten blev långsammare. Kanske beroende på att jag flyttade det till en plats där det växte ett gammalt plommonträd tidigare.
Lavin
hur långt ut från stammen bör man rotbeskära? växer rötterna ytligt eller djupt?
Cilla
Man skär upp ett dike runt trädet med skarpvässad spade, så stor diameter som man tror att man sedan kan flytta. Man blir starkare om man välter träd med jordklump på pressenning och är några stycken som drar, eller tar en bil som beskrivs ovan. Men är trädet litet så har inte heller rötterna vuxit något vidare.

Unga träd växer med någon eller några rötter som sticker nedåt, men merparten är ytliga rötter.

Dike runt alltså, och så skär man in under trädet så mycket man orkar... Ibland kan man behöva stötta trädet igen efter en sådan behandling. I diket fyller man med lätt, humusrik jord, eller kogödsel, elelr trädgårdskompost eller var man har. Och så vattnar man som bara den.

Efter blomningstiden brukar vara lämplig tid, t ex juli. Sedan kan man flytta efter lövfällningen. Eller när tjälen gått nästa vår.
Bassam
Hej
Jag tycker att de växer långsam efter flytning på grund att de förlorar många suga rötter.

H:Bassam
Torpar-Anna
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 06-05-2010, 09:01) *
Det beror på vart du bor ska man flytta lövfällande växter ska man göra det när det är i vila = utan blad vilket innebär tidig vår el. sen höst.

Trädet står vid mitt torp utanför Arboga. När jag var ute i helgen så tittade jag på trädet och det har inte kommit en enda knopp ännu. Så tror du att jag kan flytta det nu? rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon