Primulan
Hjälp!!! Nu spirar up till 10 lökar på varenda kvadratDECIMETER av min rabatt :- (((
Jag vore mycket tacksam för något råd hur jag kan bli av med dem på enklast möjliga sätt.

Blåstjärnan är fin, men lökpåsarna borde förses med en varning om att den frösår sig ohejdat och bör helst planteras i gräsmattan eller på någon naturäng.

Red Top
Själv älskar jag våren när scillor och vårstjärnor dyker upp där man minst anar det. Jag tycker det är tjusningen med just dessa blommor. Därför tycker jag nog att en sådan varningstext vore onödig. smile.gif

Men du behöver inte vara orolig. Blomningstiden är kortvarig. Snart ser du dem ju inte längre när sommarens blomprakt tar över.

Om du absolut inte vill ha dem, är de lätta att rycka upp när de är nya. Har de stått där länge får du gräva lite för att få upp lökarna.
Primulan
Visst är det fint med blåstjärnor och andra vårblommor, men de är alldeles för många, skymmer allt annan i rabatten och skräpar förfärligt efter de har blommat klart.
trädgårds-nina
Ryck upp dem och skicka dem till mig wink.gif så blir du av med dem. Bör inte vara så svårt, kanske att du får hjälpa till att luckra lite under lökarna med en spade el dylikt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon