Full version: oxallis
joulanta

Vars har ni era oxalis? Tycker att dom blir rangliga och hängiga. Det är lite ädlare sorter jag har eller växer dom inte lika fint som dom man köper i blomsterhandeln som krukväxt?
Åsa, mälardalen zon 2
På vintern har jag dem mörkt och några plusgrader de sorter som har knölar/rhizomer blir ofta finast ifall de får vintervila. Till våren gräver jag upp dem och delar isär knölarna och får flera plantor sedan har jag dem i uterummet = ljust men ej gassande sol. Jag brukar i stort sett aldrig ha dem inomhus.
Crazy4Flowers
Vissa Oxalis går utmärkt att ha inne, gäller bara att man är noga med vattning och säkert så vill dom ha rätt mängd gödning också. Dom med rhizomer trivs utmärkt inne, medans dom med lökar uppfattar jag som utomhusväxter.

Jag har tidigare haft mycket fina Oxalisar (rhizom) inne och dom har inte behövt någon vintervila för att vara fina. Men är ljuset sämre så blir plantan också sämre men det gäller ju nästan alla krukväxter.

Men torkar dom ut för mycket måste dom "starta om" och det kan ta lite tid.
Maebel
Mina sommarväxande oxalisar låter jag vissna ner på hösten. Sen gräver jag upp lökarna/rhizomerna och förvarar dem i ca 10 plus över vintern. Planterar någon gång i februari-mars igen. De flesta huserar i mitt svala uterum tills det är dags för dem att flytta ut, men triangeloxalisarna fungerar även att ha inomhus. Oftast blir de snyggare om det inte är så varmt.
varghem
Jag har förodlat mina oxalis efter vintervila, nu står dom i rabatten vid dammen. Det verkar som dom trivs bättre ute än inne.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon