Full version: Kogödsel på påse
rosita
Finns det någon som vet om det är skillnad på olika fabrikat av kogödsel? Innehåller alla lika mycket torv t.ex.? Jag brukar ofta tänka att den dyrare är bäst, men stämmer det?
Sussie F-Flower
Jag vet inte om det är så stor skillnad just på kogödseln. Jag köper nästan alltid på Bauhaus. 5 för 89:- Det växer och frodas så det knakar med den.

Nu har jag tagit kontakt med ridskolan 3km bort, så nu ska jag få hämta hästskit därifrån hädanefter. yahoo.gif
rosita
På den jag köpte sist står det att den innehåller 80% välbränd kogödsel och 20% vitmossa. Den kostade 75:- för 50 liter!
Sussie F-Flower
CITAT (rosita @ 06-05-2010, 10:37) *
På den jag köpte sist står det att den innehåller 80% välbränd kogödsel och 20% vitmossa. Den kostade 75:- för 50 liter!

Ja, det står samma på min! Jag gick ut och läste nu. 80/20.

Alltså Bauhaus kogödsel...
Jan af Lisö
Bauhaus tar numera 99:- för 5 säckar !!!
Preussen
CITAT (Jan af Lisö @ 06-05-2010, 17:21) *
Bauhaus tar numera 99:- för 5 säckar !!!

för detta borde det bli upplopp likt de i grekland angel_not.gif
theseraphim
Bauhaus jord dvs gardol är samma som Hammenhögs och Topstar såvitt jag vet. det samma gäller koblajet från de märkena.
Erika anläggare
Vi tar 50 kr för 25-27 kg ren hästgödselkompost. Den är inte utblanda med torv. Vi tycker att den som vill ha torv får blanda i det själv efter eget huvud.

Vi försöker att minska användning av torv i produkterna eftersom vi inte tycker att det är tveksamt om torven är helt förnyelsebar.

gnon49
Kanske har det blivt med jord o gödsel som med en del mat. Att man betalar för varumärket medan innehållet inte skiljer sig nämnvärt. Skulle inte förvåna mig.
rosita
Nu har jag köpt 5 för 99:- på Bauhouse och kommer att jämföra resultatet. Hinkarna med tomater är märkta med dyr respektive billig kogödsel, så nu är det bara att vänta och se hur bra det växer!
Nettan8
CITAT (rosita @ 10-05-2010, 06:27) *
Nu har jag köpt 5 för 99:- på Bauhouse och kommer att jämföra resultatet. Hinkarna med tomater är märkta med dyr respektive billig kogödsel, så nu är det bara att vänta och se hur bra det växer!

Spännande!! Låt oss veta hur det går
Jennika
CITAT (Sussie F-Flower @ 06-05-2010, 10:32) *
Jag vet inte om det är så stor skillnad just på kogödseln. Jag köper nästan alltid på Bauhaus. 5 för 89:- Det växer och frodas så det knakar med den.

Nu har jag tagit kontakt med ridskolan 3km bort, så nu ska jag få hämta hästskit därifrån hädanefter. yahoo.gif

Önskar att Bauhaus fanns i närheten - men närmsta affär ligger 27 mil bort. Det blir dyrt koblad om jag ska åka dit. Hur som helst - hästskit. Måste den vara välbrunnen eller kan man använda färsk??
Nettan8
CITAT (Jennika @ 11-05-2010, 12:02) *
Önskar att Bauhaus fanns i närheten - men närmsta affär ligger 27 mil bort. Det blir dyrt koblad om jag ska åka dit. Hur som helst - hästskit. Måste den vara välbrunnen eller kan man använda färsk??

Bränd!,, e den för färsk så bränner den plantorna,,,
Nettan8
Hallå Rosita.
Hur går det med ditt kobajs försök??? Vad växer bäst? Nyfiken!!!
flouee
Och jag måste fråga - ni som hämtar skit från ridskolor eller andra gårdar, hur transporterar ni hem det?
Nettan8
CITAT (flouee @ 07-07-2010, 08:59) *
Och jag måste fråga - ni som hämtar skit från ridskolor eller andra gårdar, hur transporterar ni hem det?

Släp
kerstin z5-6
Bonden kör hem den till porten och lägger kogödseln på anvisad plats angel_not.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon