Full version: Avståd på sådd
luca
Hej,

Tänkte så de frön jag har nu i helgen.
Min fråga är som följaden, om jag ska så rädisa och gräslök, bredvid varandra, hur ska jag räkna avstådet mellan raderna.
På rädisa står det 10 cm mellan rädisa raderna och på gräslök står det 30 cm mellan gräslöksraderna.
Kan jag plantera gräslök på en rad och 5 cm ifrån plantera rädisa på en rad, eller kan jag bara plantera med 10 cm avstånd mellan grönsakerna.
Min egentliga fråga är, det som står på förpackningen avståndet mellanr aaderna gäller det bara om jag har två rader lök bredvid varandra eller gäller det om jag har lök och rädisa bredvid varandra?
Om det står 30 cm mellan raderna på lök, är det 30 cm till rädiseraden också eller kan jag plantera närmare?

Är min fråga för oklar ställ frågor så ska jag försöka svara.

Tack för svar,
Aqvakul
Avståndet gäller mellan två rader av samma grönsak. Mellan två olika grönsaksrader så får du rimligen ta genomsnittet. I exemplet ovan: (10+30)/2 = 20 cm. I praktiken handlar det också om att komma åt att rensa, vilket gör att man rimligen bör anpassa avståndet efter rensverktygets bredd.
KarinSKARA
Gräslöken bildar tuvor, så det förstår jag inte varför det står radavstånd på. Vanligast är att man sätter den i kanten på lannet eftersom den är perenn och återkommer nästa år.
Rädisor mognar fort så det brukar jag pilla ner lite frön av mellan raderna på de flest växterna som går på höjden, såsom bönor/ärtor/sallad m.m. Dessutom 1 gång i veckan så det finns färska hela sommaren.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon