buffy
Vi har tagit över en kolonilott där jordgubbsplantor växer på en liten kulle tätt ihop med massor av kirskål, gräs, ormbunkar och pioner. Det blir knappt ngra jordgubbar. Är det lönt att försöka flytta plantorna till ett annat, ogräsfritt ställe? Eller köper man nya jordgubbsplantor varje år? Är det försent nu? Bor i zon 1 men det är bara ca 2 +grader på nätterna fortfarande.
KarinSKARA
Jag skulle nog offra detta årets skörd istället och inrikta mig på kommande odlingar.
Rensa det ogräs du kan så det inte sprider sig vidare.
Markera de plantor som ger bär till sommaren, om nu någon orkar.
Från dessa skall du ta revorna med nya plantor. Förbered en fin ogräsfri yta frammåt eftersommaren till dessa.
Gräv sedan upp de gamla och försök få bort ALLA rötter ur marken de sutti i.
Kommande år fortsätter du att markera vilka plantor som ger godast och mest gubbar för att ta revplantor från dessa.
Normalt har man sedan "moderplantan kvar i 3-5 år. Olika sorter åldras tidigare.
rosita
KarinSkara kom före! Så de goda råden har du redan!
katah
Jag har rensat bort det värsta och luckrad jorden.
Sedan tar jag en sådan svart markduk och breder över hela ytan, lite stenar på som tygd.
Då är det bara göra ett litet kryss med sax på duken och plantera
plantan i hålet.
Vattet och näringen kommer genom duken, men ogräseet växer inte genom.
vissa lägen har jag täckt duken med täckbark.
Det blir exemplariskt snyggt, på väldigt kort tid.

Om du är villig att betala pengar för dina plantor, kan du köpa dom nu och plantera,
du kommer att få några gubbar i år och rätt mycket redan nästa år.
Men de kostar de små rackarna också.

jag har krukat 30-tal plantor , men jag bor nog lite långt bort från dig för att kunna hjälpa.
Åsa, mälardalen zon 2
Om du ändå ska hålla på och gräva och hålla på säger jag KÖP plantor, jordgubbsplantor brukar drabbas av en massa virus och sjukdomar och är det ett äldre land så kan det nog finnas både det ena och andra på och i plantorna. Plantorna i handeln är virusrensade mm. de kommer väl såsmåningen också få det ena och andra men plantorna etablerar sig snabbare och bättre och ger bättre resultat ifall man startar en ny odling med friska plantor.
KarinSKARA
Jag skulle nog smaka på de befintliga innan jag kasserade dem helt. Har man tur är de godare än de få sorter som finns att köpa.
Har du en bra plantskola i närheten så ring och fråga vilka sorter de kommer att ha till försäljning.
Här finns lite nyttigt att läsa + uppräkning om olika sorter:
http://www.naturochtradgard.se/gronmassa_j...ubbar_sand.html
http://chaos.bibul.slu.se/sll/sjv/tradg_ra...ODL20/ODL20.HTM
http://chaos.bibul.slu.se/sll/sjv/utan_ser...-3/UST92-3V.HTM
Lemonne
Jag håller med KarinSKARA, kassera dem inte än!! Det kan vara en söt äldre sort som inte längre går att få tag på i handeln. Vill man föryngra plantorna kan man ju hålla sig till att bara ta hand om revplantorna. En jordgubbsplanta ger som bäst skörd år 3-5, men då pratar vi i proffessionella jordgubbsodlarmått.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon