Jonna86
06-05-2010, 13:17
Hej alla kontorsråttor!
Jag skulle behöva lite hjälp med val av krukväxt till mitt arbetsrum. Det är första gången som jag har eget rum och nu försöker jag omvandla den sterila och lite röriga miljön till en mer trivsam med hjälp av städning, organisering och så klart en bra krukväxt!
Tyvärr så har jag inte något fönster, men det kommer ändå in ganska mycket solljus i mitt rum. Jag skulle vilja ha en växt som alltså inte kräver direkt solljus, den ska inte behöva vattnas dagligen, inte ha starkt doftande blommor, inte så många blommor men gärna några då och då. Jag är supertrött på okidéer och krukan jag har är 12,5 cm i diameter.
Någon som vet en växt som skulle passa in?
Ser fram emot svar!
/Jonna
Jag föreslår en hoya. Det finns hur många sorter som helst. Googla!
De kan sitta i en blomställning, hänga i en ampel, stå högt på en hylla och hänga ned osv.
Sedan har du ju så klart garderobsblomman men den brukar ju inte blomma, direkt.
Det finns ju många blommor som har vackert och fint bladverk som slår blomningen. Palettblad är ju fina... de gillar visserligen sol och inte torka.
Skulle det vara för mörkt kan du ju sätta upp en lampa över.
Och så kan du plantera i självvattnande krukor, så blir det lite enklare. Det är bra ifall man råkar bli sjuk eller har semester. Inget skoj att komma tillbaka till alla vissna blommor som man skött så ömt innan - det har hänt mig ett par gånger just när jag blivit sjuk/vab.
Fast hoyor brukar ha en rejält stark doft när de blommar, kan lätt ge huvudvärk om man är det minsta känslig.
juniorkickstart
06-05-2010, 19:53
jag föreslår också någon hoya! finns de som är doftfria vilket ju vore perfekt, titta in på
http://hoyor.net för att se om du hittar någon som faller dig i smaken kanske, där står även hurdana ljusförhållanden dom gillar och om dom avger doft eller ej!
Jonna86
07-05-2010, 10:04
Tack så mycket för era tips!
Jag ska nu forska en del utifrån era förslag
MVH
Jonna
Om det är viktigt att plantan passar till din kontorskruka så föreslår jag att du tar krukan med till affären :-)
Jag är väldigt förtjust i saint paulia men de trivs inte hemma i min ökenbostad. Men, de blommar, luktar inte, kan stå en bit från ljuset och är ju vackra........ fast särskilt höga blir de ju inte.
Gullrankor kan ju bli rätt fina också om du låter den klättra på väggen. Fast den blommar ju inte den heller...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.