Full version: Diverse balkongodling
kulnog
Hej hej!

Jag är inte särskilt erfaren inom odling men har blivit med balkong och satsat ganska hårt i år smile.gif

Har ett tjugotal tomater, 2 physalis och 2 paprika. Det mesta planterat i 15-20l hinkar med 50/50 jord och kogödsel. Båda ekologiska, och kogödseln berikad med hönsskit. Har även några balkonglådor med mangold och låga sockerärter.

Har lite frågor om mina bäbisar, och fler kommer nog så fort jag får tag i kamera. Så here goes:

Jag ser att jag missat några tjuvar, och dessa har blivit större än grenen under. Kan jag låta nån enstaka tjuv vara kvar? (plantorna börjar redan närma sig metern och det hade inte gjort något om de var lite buskigare) eller är det bättre om jag tar bort den mindre grenen under tjuven?

Sen undrar jag hur jag ska gå tillväga i toppen, på en del är det svårt att urskilja vad som är toppar och vad som är tjuvar.

Utvecklar plantan kontinuerligt blommor eller kommer bara de som finns att bli frukt när jag toppar den?

När bör jag börja göda? De har stått i sin blandning i 1 månad+.

På ett par plantor har märkningen bleknat, och jag vet att någon av dem ska vara en ampeltomat. Hur ser jag på plantan att jag inte bör tjuva den?

Angående paprikan så har den gått i stå sedan den satte sin första frukt som nu blivit lite större än en golfboll. Bladmassan ser inte ut att utvecklas och det händer inget på höjden. Den har tappat alla kart och blommor efter det första, å jag har vart noggrann med att pollinera dem. Ibland ser den lite hängig ut, inte så bladen slokar helt men nästan. Då brukar den få bo inne ett par dagar under ljus och hämtar sig någorlunda. Är det jordblandningen som är fel? Hinken är väldränerad och den står i halvskugga.

Kan jag stamma upp physalis? Den ena börjar buska till sig, och jag tror två buskar kommer ta för mycket plats på balkongen. Isåfall, är det bara att rensa stammen och spara en krona?

Och så till sist, sockerärtorna. Funkar det med 4 plantor i en "standard" balkonglåda? Skulle gissa på 4-8 liter. Går det bra att låta dem växa vågrätt, klättra på balkongräcket?

Hoppas ni orkar med alla mina frågor angel_not.gif
kram!
Åsa, mälardalen zon 2
Tomatsorter som ska tjuvas ska bara vara en lång lian på flera meter utan sidogrenar (alla tomatsorter ska dock inte tjuvas det brukar inte gå så bra när man tjuvar busktomater) så är det en sort som tjuvas så kan du klippa bort tjuvarna. Är de busktomater ska de inte beskäras överhuvudtaget. Tjuvar kommer alltid i grenveck, toppen sitter inte i ett grenveck.

Det kan vara svårt att se på plantorna vilka som är tomater som tjuvas och vilka som är busktomater/ampeltomater så det brukar vara viktigt att hålla ordning på sorterna. Ampeltomaterna brukar dock inte bli så höga men det tar ju tid innan man ser skillnad på plantorna.

Tomater toppar man EJ.

Man bör använda blyerts (el vattenfast UV-resistent tuschpenna) på etiketterna det blekt ej och regnar inte bort när man vattnar.

Paprikan: Man ska ta bort de första frukterna, plantan måste få växa till sig innan den får sätta frukt annars får man små plantor med få frukter.

Physalis går att klippa och binda upp även om man inte måste men vid platsbrist kan man forma till den.

Det går bra att odla i balkonglåda men ärtorna kommer hela tiden att sträva uppåt så det kan vara mycket svårt att få dem att växa vågrätt.

kulnog
Tack så mycket för svaren Åsa!

Har lite följdfrågor.

Kan jag sätta paprikan i vegg igen genom att ta bort frukten och blommor?

Bör jag tänka på något liknande med physalisen eller börjar den blomma när den är redo?

Det här med att inte toppa, hur gör jag då om de når taket? Sommaren har ju inte ens börjat och de är redan en meter! Ska jag inte binda dem rakt upp?

Som tur är det bara 2 av mina plantor som inte ska tjuvas, o busken är lätt att särskilja. Får leva med att det inte blir någon ampel.

Ska absolut styra upp ordentlig märkning på plantorna nästa gång.
Åsa, mälardalen zon 2
Det går bra att ta bort frukten och låta paprikan satsa på vegetativ tillväxt.

Physalis är inte lika känslig den växer bra även när den börjat sätta frukt. Hurpass snabbt den sätter frukt beror på vad det är för Physalis (gyllenbär, kapkrusbär, tomatillo?)

Man kan böja ner plantorna och låta dem växa i taket ifall det finns något sådant eller släppa ner dem när de blir långa det brukar vara enklast att linda snören runt plantorna som fästs på väggen eller i taket det är ju bara en enda lång lian. OBS! om man lindar snören runt plantorna så ska man alltid linda åt samma håll men om man lindar medsols eller motsols spelar ingen roll.

Mina plantor brukar ringla på marken längre fram under sommaren.

Ungefär såhär ser plantorna ut:

Och här kan du skymta snöret som är lindat runt plantan + 2st tjuvar en i varje grenvinkel.
kulnog
Tack så mycket för svaret! väldigt pedagogiska bilder smile.gif Är fortfarande lite osäker på vissa toppar men det löser ju sig när de växt till sig lite.
Inser att jag tagit mig en hel massa vatten över huvudet, odlingskärlen täcker 50% av golvytan och takhöjden är 2.5-3 meter. Antar jag får ge bort ett gäng.

Den ena physalisen är kapkrusbär, peruviana. Den andra benämndes bara physalis men än så länge ser den identisk ut med den andra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon