Jag är inte särskilt erfaren inom odling men har blivit med balkong och satsat ganska hårt i år

Har ett tjugotal tomater, 2 physalis och 2 paprika. Det mesta planterat i 15-20l hinkar med 50/50 jord och kogödsel. Båda ekologiska, och kogödseln berikad med hönsskit. Har även några balkonglådor med mangold och låga sockerärter.
Har lite frågor om mina bäbisar, och fler kommer nog så fort jag får tag i kamera. Så here goes:
Jag ser att jag missat några tjuvar, och dessa har blivit större än grenen under. Kan jag låta nån enstaka tjuv vara kvar? (plantorna börjar redan närma sig metern och det hade inte gjort något om de var lite buskigare) eller är det bättre om jag tar bort den mindre grenen under tjuven?
Sen undrar jag hur jag ska gå tillväga i toppen, på en del är det svårt att urskilja vad som är toppar och vad som är tjuvar.
Utvecklar plantan kontinuerligt blommor eller kommer bara de som finns att bli frukt när jag toppar den?
När bör jag börja göda? De har stått i sin blandning i 1 månad+.
På ett par plantor har märkningen bleknat, och jag vet att någon av dem ska vara en ampeltomat. Hur ser jag på plantan att jag inte bör tjuva den?
Angående paprikan så har den gått i stå sedan den satte sin första frukt som nu blivit lite större än en golfboll. Bladmassan ser inte ut att utvecklas och det händer inget på höjden. Den har tappat alla kart och blommor efter det första, å jag har vart noggrann med att pollinera dem. Ibland ser den lite hängig ut, inte så bladen slokar helt men nästan. Då brukar den få bo inne ett par dagar under ljus och hämtar sig någorlunda. Är det jordblandningen som är fel? Hinken är väldränerad och den står i halvskugga.
Kan jag stamma upp physalis? Den ena börjar buska till sig, och jag tror två buskar kommer ta för mycket plats på balkongen. Isåfall, är det bara att rensa stammen och spara en krona?
Och så till sist, sockerärtorna. Funkar det med 4 plantor i en "standard" balkonglåda? Skulle gissa på 4-8 liter. Går det bra att låta dem växa vågrätt, klättra på balkongräcket?
Hoppas ni orkar med alla mina frågor

kram!