cbe
Gick ut för att kolla till landet och fick se att det var fullt med hål på bladen på en svartvinbärsbuske, de var helt tuggade och att det även var en hel del hål i bladen på hallonbuskarna och t.o.m. på en jordgubbsplanta. Ser jättetråkigt ut :-( Planterade samtliga i höstas och upptäckte efter ett tag larver på hallonbuskarnas blad som gjorde liknande skador, men när jag började klämma sönder larverna varje kväll försvann det. Skillnaden nu är att jag inte ser några larver eller något annat.

Vad kan det vara? Kan jag göra något åt det?
[attachment=49700:svartvinb_r.jpg]
[attachment=49701:hallon2.jpg]
[attachment=49702:jordgubbsplanta2.jpg]
Gossen Ruda
Många insekter och dess larver är bara framme på natten. Gå ut när det är mörkt och se om du kan se något i en ficklampas sken.
cbe
Äckliga små kryp ... Tog ficklampan och gav mig ut på jakt. Hittade en del larver, men inte överdrivet mycket. Knubbiga bruna saker som jag klämde sönder. En stor, tjock vit sak som jag blev så äcklad av att jag inte klarade av att klämma. Slängde ut den i skogen.

Grannen kom ut på sin balkong och spanade, undrade väl vem som kröp runt med en ficklampa.

En svartvinbärsbuske är helt massakerad, det var även runt den jag fann flest larver. crying.gif Övriga buskar är det inte så farligt med. Peppar, peppar ... dvs om det inte dyker upp fler larver. Suck ...

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon