|
Platinum
06-05-2010, 18:34
Det finns ett flertal trådar där det läggs in bilder med förfrågan på vilka växter det är, har själv skapat ett antal där jag fått god hjälp men varför inte samla alla dessa förfrågningar på ett och samma ställe? Jag börjar med dessa 3 frågetecken: 1. Hittade en lök när jag grävde bort ogräs bakom växthuset förra sommaren, förflyttade den till annan plats och nu börjar detta titta fram. Vad kan det tänkas bli?  2. Kan detta tänkas bli något vackert eller är det bara ogräs?  3. Detta har tittat fram i mitt stenparti som jag restaurerade förra året men kan inte minnas att jag planterat något som ser ut på detta vis. Idé någon?
Sussie F-Flower
06-05-2010, 21:44
Bild 1 tycker jag ser ut som en hyacint. Bild 2 känner jag igen... kommer inte på.... Bild 3 Digitalis
Blomstertanten
07-05-2010, 05:00
1:an är helt klart hyacint Kan 2.an vara Bergenia kanske ?
Gunilla T
07-05-2010, 16:53
Nr. 3 är nog inte någon Digitalis utan liknar väldans mycket en toppklocka Campanula glomerata
Platinum
07-05-2010, 17:05
CITAT (Gunilla T @ 07-05-2010, 17:53)  Nr. 3 är nog inte någon Digitalis utan liknar väldans mycket en toppklocka Campanula glomerata Nej digitalis tycker jag den inte liknar heller, de får ju väldans mycket större bladrosetter. Toppklocka vet jag inte med mig att växer någonstans i närheten men "vilda" blåklockor har jag på ängarna runtikring så kanske det kan vara en sådan som slagit rot då.
Platinum
16-05-2010, 16:02
Någon som vet vad jag bytt till mig för växt? Den är sagd att få blommor som påminner om prästkrage till form men med rosa kronblad och gul knapp, dillartat bladverk i övrigt.
Christina i Taxinge~
16-05-2010, 17:07
Blomman du bytt till dig måste väl vara 'Rosenkrage' eller Vårkrage....jag lär mig aldrig vad den heter egentligen.... BILDBild nr 3 härovanför ser ut som Grekvädd tycker jag.
Platinum
16-05-2010, 19:22
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 16-05-2010, 18:07)  Blomman du bytt till dig måste väl vara 'Rosenkrage' eller Vårkrage....jag lär mig aldrig vad den heter egentligen.... BILDBild nr 3 härovanför ser ut som Grekvädd tycker jag. Rosenkrage verkar ju stämma in väldigt bra, tack så mycket. Apropå bild nummer 2. Någonstans i stenpartiet planterade jag trollrudbeckior förra året, kan det vara såna måntro.
Den sista bilden är en rosenkrage, Chrysanthemum coccineum. Bild 2 ovan skulle ev kunna vara revsuga, Ajuga reptans. De andra två vågar jag inte gissa på så här tidigt (i tentorna ingick inte att lära sig växterna i skottstadier...)
Ezereht
17-05-2010, 15:50
Mina små (topp?)klockor ser ut som bild 3. Jag har vita och blåa  Gillar dom jättemycket. höga stänglar med blåklockeliknande blommor...vad dom nu heter. Ser inte 1:an ut som en scilla ?
Platinum
17-05-2010, 17:32
Uppdaterar med nya bilder på växt nummer 1 för nu har blomknopparna börjat slå ut. 
Gunilla T
17-05-2010, 17:40
Det är en julhyacint, vet inte det korrekta namnet.
Platinum
19-05-2010, 05:37
Känns denna igen? Marktäckare som förökar sig via revor likt smultron, skall få röda blommor stående på en 10-15cm hög stjälk.
stennie
19-05-2010, 06:18
Måste ju vara en revsuga !  ....fast röda blommor?
varghem
19-05-2010, 06:28
rödbladig revsuga... blå blommor
Sussie F-Flower
19-05-2010, 07:25
JA! Det är ju Revsuga! Jag har också såna men jag vet inte vad det är för färg på blommorna då mina är planterade i november.
Är det någon som vet vad detta är för ogräs? Rötterna är oranga och blomknopparna är lite luddiga. Blommorna är gula.
skogstroll
19-05-2010, 08:19
jag har sett en fin blommande buske vid busshållplatsen som jag undrar vad det kan vara... lite dåliga bilder kanske  Blommar just nu med små vita blommor. Inga taggar vad jag kan se, och växer som stora snår där fåglarna trivs [attachment=50140:buske3.jpg]
Svar till MissB:
Det ser ut som skelört (Chelidonium majus). Har den orange mjölksaft?
Olle
Olle A: Det var min kollega som undrade så jag har ingen koll på växtsaften, men det måste vara en skelört. Bra att veta att den är giftig! Tack!
Platinum
19-05-2010, 16:09
CITAT (Sussie F-Flower @ 19-05-2010, 08:25)  JA! Det är ju Revsuga! Jag har också såna men jag vet inte vad det är för färg på blommorna då mina är planterade i november. Jaså är det en form av revsuga, de påminner ju inte alls i bladverk om de jag har i gräsmattan. Då är det bara att vänta och se om blommorna påminner om de jag har växandes i gräsmattan då, för säga vad man vill så är de blommorna rätt charmiga. CITAT (MissB @ 19-05-2010, 09:29)  Olle A: Det var min kollega som undrade så jag har ingen koll på växtsaften, men det måste vara en skelört. Bra att veta att den är giftig! Tack!  Ser ut som skelört ja.
Platinum
04-06-2010, 17:52
Denna påminner en hel del i bladform om den rödbladiga trädgårdsmålla jag köpte förra helgen. Är det här också någon sorts målla? Om så är även denna sort ätbar?
kerstin z5-6
04-06-2010, 18:02
Toppklocka är det inte o var glad det är världens ogräs...Busken där fåglar trivs KAN vara Malus sargentii
Gunilla T
04-06-2010, 18:06
Jag tycker det ser ut som svinmålla - vanligt ogräs, men jag är inte alldeles tvärsäker.
Aqvakul
04-06-2010, 18:09
En målla är det och då är det ogräsvarning. De sprider sig enormt via frön.
CITAT (Aqvakul @ 04-06-2010, 19:09)  En målla är det och då är det ogräsvarning. De sprider sig enormt via frön. Fast den sprider sig inte så lätt när väl gräset kommit upp, ifall den nu befinner sig i en gräsmatta. Kalasgod att förvälla och äta som bladspenat eller som soppa.
Platinum
04-06-2010, 21:26
CITAT (Aqvakul @ 04-06-2010, 19:09)  En målla är det och då är det ogräsvarning. De sprider sig enormt via frön. Nog förekommer den rikligt allt här och var så förstår om den ses som ogräs av en del, jag har den dock inte i några rabatter utan i gräsmattan mest och på andra platser där allehanda grönska får gro. Sen måste jag ju bara påpeka en sak gällande ogräs, detta skrev Bassam en gång i tiden (fast jag har försvenskat det) "Man bestämmer själv vad är ogräs i sin trädgård. Ogräs är växter som man inte tycker om och växter som upptar stor mark, stjäl näring och vatten och bara ger ful utsikt." Tycker det är otroligt bra formulerat, jag ser inte denna målla som ogräs utan undrade mest vad det var för sort. Troligen är det svinmålla eller svenskmålla iaf, får vänta på blom och se...och vad jag förstått var båda ätbara. CITAT (CillaM @ 04-06-2010, 22:20)  Fast den sprider sig inte så lätt när väl gräset kommit upp, ifall den nu befinner sig i en gräsmatta. Kalasgod att förvälla och äta som bladspenat eller som soppa. Tack Cilla, då ska jag testa den också. Har konstaterat att brännässlor är godare än spenat att koka soppa på, kanske denna målla är godare än brännässlor. Vem vet innan man testat?
Platinum
02-07-2010, 08:41
Minns ni växterna jag frågade om i mitt första inlägg i denna tråd? En av de tre visade sig ju vara en hyacint och nu kommer uppdateringar gällande de andra två. En av dem såg ut så här då det begav sig...  ...och har nu utvecklats till detta. Kan det vara så att jag lyckades få fram en trollrudbeckia trots allt?  Sedan har vi den tredje plantan som några tycktes kunna tro var någon sorts klocka i den form den hade då...  ...nu har den börjat forma 75cm-höga stänglar som ser ut så här. Någon som har en gissning på vad det kan tänkas bli? 
Platinum
02-07-2010, 23:10
Om någon känner igen den senaste som ogräs så säg gärna till så jag kan ta bort den, tog mycket energi att städa upp stenpartiet förra året så elaka ogräs vill jag inte gärna ha igen.
kerstin z5-6
03-07-2010, 00:14
jag tror den senaste är en fin storklocka -släktet Campanula men jag gillat eg inte att gissa.. utan blommor är det bara en gissning ..
zaaritha
03-07-2010, 22:10
1= pätlhyacint
blomkronan
10-07-2010, 23:31
Bild 2 är en vallmo tror jag, så såg mina ut, innan dom blomma.
Jultorpet
19-07-2010, 23:36
Bild 1. kungsljus av något slag, kanske franskt kungsljus Bild 2. pionvallmo eller liknande ettårig Bild 3. vet ej Bild 4. kan vara kamomill, kanske romersk kamomill, prova om den är aromatisk och doftar gott annars kan det vara baldersbrå som är ett ogräs
stennie
21-07-2010, 05:32
Bild 3 tycker jag ser ut som ett malvablad?
4 är ett kungsljus är den mörk(rödbrun) nertill på stammen och bladen och får vita blommor med rött märke så är det ett franskt kungsljus, Verbascum chaixii, en av mina favoriter!!!
Platinum
29-04-2011, 17:12
Dags att väcka en gammal tråd till liv igen då ett av mina oidentifierade trädgårdsfynd behagat slå ut.
Känns denna lökväxt igen och om så vad kan den tänkas heta? Denna var ju makalöst söt, aningens mindre än pingsliljan i storlek både vad gäller blomma och bredd på blad.
zaaritha
29-04-2011, 22:32
Pärlhyacinth
Pärlhyacinth
Platinum
29-04-2011, 22:38
CITAT (zaaritha @ 29-04-2011, 23:32)  Pärlhyacinth
Pärlhyacinth Brukar inte de var en massa blå ihop?
varghem
30-04-2011, 09:19
den där sista gulvita är då ingen pärlhyacint  nån slags narciss helt klart
CITAT (zaaritha @ 29-04-2011, 23:32)  Pärlhyacinth
Pärlhyacinth ?
Platinum
30-04-2011, 10:13
CITAT (varghem @ 30-04-2011, 10:19)  den där sista gulvita är då ingen pärlhyacint  nån slags narciss helt klart Jo någon narciss är jag överens om att det är.
zaaritha
30-04-2011, 22:20
Jag menade förstås den blå i början av denna tråd!
Platinum
30-04-2011, 22:40
CITAT (zaaritha @ 30-04-2011, 23:20)  Jag menade förstås den blå i början av denna tråd! Då är jag med, den visade sig vara en hyacint av julgruppstyp. Exakt namn fortfarande okänt.
Det är ju självklart att det var en hyacint och inget annat.
Det finns ju bara en hyacint som går under namnet hyacint. Hyacinthus orientalis.
Hej, Jag är nykomling här på forumet. Fick små sticklingar av min morfar för flera år sedan och vill så gärna veta vad det här är för växt, hoppas någon kan hjälpa mig. Stammen är taggig och på sensommaren skjuter den massvis med frön. Ber om ursäkt för de enorma bilderna... jag är inte så jättebra på datorer. blommor w4.jpg
kerstin z5-6
14-05-2011, 17:36
hej Eliot! Välkommen hit!!.Jag vet inte vad din krukväxt kan heta ,men de i krukväxtavdelningen vet säkert.Du behöver inte leta upp gamla trådar för att ställa en fråga skriv bara en ny själv:)
Ålgryte
14-05-2011, 19:34
Ser ut som Kristi törnekrona - euphorbia milii? Här kan du läsa mer om den. Vilken fin planta du har drivit upp
CITAT Ser ut som Kristi törnekrona - euphorbia milii? Här kan du läsa mer om den. Åh tack för tipset!! Nu kom jag vidare. Det är inte riktigt någon Kristi Törnekrona inte så taggig, men någon art av Euphorbia. liknande en Kameuforbia (Euphorbia lophogona) eller Euphorbia leuconeura. Läste lite nu att vissa arter är mycket giftiga, bladen har en vit mjölkig saft (som jag har sett många gånger, vid omplantering) som irriterar ordentligt på huden, vissa cancerframkallande och att få i ögonen eller munnen är ingen bra idé. Fröna vet jag inte om de är giftiga? Men har en lite grabb på 9 mån hemma så dessa måste flyttas härifrån....  Tagit hand om dem i säkert 10år, de är flera stycken nu... Så synd, men han är alldeles för klåfingrig lillgrabben och fröna flyger över hela vardagsrummet så det är ingen idé att ta några risker.
Platinum
14-05-2011, 22:57
Elliot, välkommen säger även jag. Det du undrar över är absolut någon sorts euphorbia, inte milli dock den har inte så stora blad. Klart du skall vara försiktig om du har en småtting hemma, fröer tar jag gärna några om du har till övers men i övrigt kan jag bara säga att de måste inte ha fönstersol utan kan möbleras ut i stort sett vart som helst bara rummet är ljust.
nykomling
15-05-2011, 10:41
CITAT (Platinum @ 06-05-2010, 19:34)  Det finns ett flertal trådar där det läggs in bilder med förfrågan på vilka växter det är, har själv skapat ett antal där jag fått god hjälp men varför inte samla alla dessa förfrågningar på ett och samma ställe? Jag börjar med dessa 3 frågetecken: 1. Hittade en lök när jag grävde bort ogräs bakom växthuset förra sommaren, förflyttade den till annan plats och nu börjar detta titta fram. Vad kan det tänkas bli?  2. Kan detta tänkas bli något vackert eller är det bara ogräs?  3. Detta har tittat fram i mitt stenparti som jag restaurerade förra året men kan inte minnas att jag planterat något som ser ut på detta vis. Idé någon?  bild 2 är nog inte Bergenia, vi har dom hemma. dom har mera köttiga blad tycker jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|