Rapunzel
06-05-2010, 18:34
Nu hoppas jag att vädret blir varmare snart så man kan börja plantera på allvar på balkongen.Man längtar så man blir galen
Och det är ju väldigt viktigt att man har bra jord när man har begränsade utrymmen.Jag har alltid kört med U-jord men nu såg jag att Hasselfors hade en speciell balkongjord. Är den ännu mer lämpad än U.jord? Är det någon som vet och har erfarenhet? Jag frågade i handelsträdgården men hon kunde inte riktigt svara på det. Men med all samlad erfarenhet som finns i detta forum kanske man kan få lite råd. Det kanske finns någon jord som är ännu bättre som inte jag känner till.
Vad använder ni?
pixiepixie
06-05-2010, 21:22
Jag hörde av mer erfaren person idag (själv är jag nybörjare) att handelsträdgårdar osv använder U-jord vid omskolning av sticklingar men att man sedan ska plantera om dem på hemma i P-jord (också Hasselfors). Den är tydligen riktigt mörk och skulle vara deras bästa jord. Då pratade vi specifikt om balkonger. Själv har jag använt U-jord i mina blomlådor då jag trodde det skulle vara perfekt anpassat till balkongsodling (strukturellt och näringsmässigt). Jag är också intresserad av höra andra på forumet tycka till om detta.
Åsa, mälardalen zon 2
06-05-2010, 21:28
Hm. där jag jobbar är det snarare tvärtom de rotade sticklingarna och fröplantorna sätts i P-jord och sedan planteras det i U-jord i urnor och liknande.
(de riktigt stora växthusen/plantskolorna beställer dock egna jordblandningar i storsäckar efter egna recept som kan se helt annorlunda ut än det vi konsumenter köper i påse)
(och jag tror inte det är någon större skillnad på balkongjord eller U-jord mer än att det brukar vara Hasselfors som säljer U-jord (med älgen på) och de har gott rykte om att ha bra kvalite i påsarna)
Vildhavre
06-05-2010, 22:02
Jag hänger på här med en liten undran om U-jord: Ska den verkligen lukta så mycket?!
Jag satte ett par blomlådor i helgen, och passade på att plantera om mina tomatplantor som jag har ståendes inomhus samtidigt. Helt plötsligt stank det gödsel/kattpiss i rummen med tomatplantor.. Nu luktar det mindre, men jag vet inte om det beror på att det har gått några dagar eller om det är för att jag har täckt alla krukor med kaffesump..
Hej
För sticklingar behöver inte special jord på grund att de behöver inte näring men de behöver luckra jord ( så jord är bra )
H:Bassam
Crazy4Flowers
07-05-2010, 07:37
Om man är osäker kan man alltid köpa en av varje och blanda
Jag köpte U-jorden för första gången förra året, den funkade jättebra till änglatrumpeterna, dom kickstartade fint, men jag tror att näringen tog slut rätt fort och jag är lite dålig på att vattna med näring, man skulle nog behöva strö ut näring i pelletsform eftersom dom vattnar sig självt ute i regnet, så det är inte så ofta man behöver vattna.
Hade även balkonglådor på altanen med U-jorden i men där vart det aldrig rätt fart, tror att det har med vilken växt man planterar också, olika växter gillar nog olika om man kollar på granngårdens sida där dom jämför jordar på olika plantor så ser man att vissa gillar en sort och andra gillar en annan sort.
Jag tyckte om U-jorden och tyckte den luktade underbart. Det är nog barken som luktar så gott i den.
Rapunzel
07-05-2010, 20:50
Vad glad jag blev när jag kom hem efter en lång arbetsdag och såg att så många svarat och lämnat sina synpunkter.
Det här med jord är visst inte alldeles enkelt. Det finns ju många olika slags växter med olika behov. Och det är väl därför det finns så många olika slags jord. Men det vore ju enkelt om man kunde ha en sort till det mesta man har på balkongen. Jag brukar blanda i lite såna där kulor med långtidsverkande gödning i jorden också. Så då kanske U-jorden funkar rätt bra i alla fall. För då tar väl inte näringen i den slut. Men vill gärna höra fler "jordiga" synpunkter om ni har några.
Anna-Karin Lundberg
08-05-2010, 07:50
Hej!
Så här har jag lärt mig: P-jord är bra till inneväxter och nyplanteringar, den är inte lika hårt gödslad som U-jorden som är bra till urnor där det ju ofta är rätt lite jord (i jämförelse med "rabattväxande" växter). Eftersom U-jorden är hårdare gödslad luktar dem mer och passar inte så bra inne.
Jag har satt mina dahliaknölar i medelstora krukor i P-jord inne för att förgro dem. Så småningom är det dags att plantera ut dem i stora krukor men då sätter jag ned hela jordklumpen i U-jord i den stora krukan. Förra året blommade mina dahlior "som tokiga" och det har gjort mig "som tokig". Jag köper knölar, krukor och jord och kommer ha ett "hav" av dahlior i år! De är så fina! När man odlar dem i kruka är det så lätt att ta rätt på knölen på hösten. När blasten vissnat ned vänter jag krukan upp och ned och tar fram knölen för vinterförvaring i krypgrunden på mitt hus.
Fågelvägen
08-05-2010, 19:03
Här finns testfakta om olika jordsorter på påse.
Man kan kanske köpa en billig sort och ge tillskott av näringslösning under hela växtperioden. Läste förresten att ingen påsjord ändå kan vara så starkt gödslad att näringen räcker hela sommaren.
joulanta
08-05-2010, 19:22
Jag har läst på nåt forum att det är bra plantera urnor och större krukor med enbart i kopåpåse alltså enbart gödsel. Jag har gjort det i några större krukor blandade bara dit p jord översta lagret. Funkar det blir det ju billigt 5 säckar 100 kr
Rapunzel
09-05-2010, 10:49
Tack för de nya tipsen. Att blanda de bägge jordarna vore kanske inte så dumt och bra med den där testsidan. Att plantera i bara kogödsel vet jag inte om mina grannar skulle uppskatta...

.
Och Dahlior är verkligen helt underbara. Hade såna för första gången förra året och dom blev så fina. Men jag trodde inte jag skulle kunna få dom att överleva så jag slängde dom

Måste undersöka närmare hur man gör för att klara att få de att överleva. Men svårt när man bor i lägenhet kanske.
joulanta
09-05-2010, 12:11
Det luktar inte kogödsel av påsgödseln. Planterde några krukor som blev kvar inne över natten och dom luktade inte
Hej
I plantagen finns kogödsel pudra form som kan använda inne.
H:Bassam
Anna-Karin Lundberg
09-05-2010, 17:39
Åhnej! Man får inte slänga dahliaknölarna! Inte INNAN vinterförvaringen i alla fall. När jag bodde i lägenhet förvarade jag dem i källarförådet, det gick bra. Men så en höst glömde jag gräva upp dem (jag bodde på bottenvåningen med uteplats) och då var det ju kört. Därför har jag dem i kruka efter det, trots att jag nu har en trädgård.
Om det inte finns källare så kanske ett garage eller en vind? Eller nån bekant med hus där de kan sparas?
Det här kanske låter lite märkligt, men kanske kylskåpet? Jag vinterdvalade mina grekiska landsköldpaddor där en vinter, det gick toppenbra!
Prova olika vinterplatser, se vilka som klarar sig. Bättre att prova och ha en chans att det går. Kastar man dem på hösten så kommer de i alla fall inte att klara sig!
Rapunzel
09-05-2010, 18:04
Ja jag förstår nu att jag gjorde något dumt när jag slängde knölarna. Ska bättra mig i år. Jag har garage men det är ett varmgarage. En matkällare men ganska varm den med. Men jag får fundera och prova mig fram. Du har ju så rätt i Anna-Karin att slänger man dom har dom ju ingen chans.
Och stadsbo som jag är har jag aldrig köpt kogödning på påse. Därför min okunskap om lukten. Tur det finns forum där man får lära sig en massa.
Tack för att ni finns!
johannea
01-06-2010, 06:42
Jag brukar plantera tomater, paprika mm i "ko på påse" när det är dax för sista omplanteringen. Enda näringen efter det brukar vara ett lager gräsklipp då och då, har funkat bra för mej!
kerstin z5-6
12-06-2010, 09:43
KO_PÅ PÅSE är ju redan brunnen och tillviss del förmultnad kogödsel,dvs mer jordlik än gödselliknande för snabbväxande saker ettåringar , tomater med mera som gillar näring är det bra jord till hyfsat pris.Luktar inte alls mkt-ungefär som U jorden ett par timmar på sin höjd
Jordförbättrar alltid rabatter med det, tex.
Rapunzel
13-06-2010, 16:48
TACK för era upplysningar om "KO PÅ PÅSE". Nu vet jag mera och kanske ska satsa på lite sånt nästa år. Nu har jag väl planterat det mesta i år och det blev i U-jord och den luktar ju den med lite precis när man planterar.Men sen känner man ju inte någon lukt. Så den aspekten behöver man tydligen inte tänka på oavsett vad man tar.
Det är då toppen med ett sånt här forum där man får lära sig så mycket.
Och . . . jag fick tag i en sockeplanta som jag planterat. Någon som känner till något om den och om man kan äta bladen som dom är och hur man bäst odlar den? Fast den frågan borde jag kanske ställa i en ny tråd...
Och Anna-Karin nu har jag satt nya dahlior som jag inte ska slänga i höst utan spara knölarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.