Tottes matte
Har någon erfarenheter av de låntidsbefattningskrukorna som finns ex, på IKEA?
Kan jag ha större växter, små frukträd, en vindruva i en sådan? Det finns mindre som verkar likna i storlek som de vi har till pelargoner. Jag är borta några dygn under sommaren och maken tycker att det är pina pch pest att behöva passa på växterna.
Vårt växthus är mer som ett myshus, med möbler och mattor över golvplattorna. det är härligt att sitta där inne när det regnar och det är inte så hett. Jag har fått tag i en härdig vinranka som kommer att ge lummighet och sedan klängväxter för samma sak. Vi har tunna vita gardiner som vi använder för att växterna inte få för mycket sol.
Mitt i denna oas vill vi ha något att äta, egna vindruvor, andra ätbara växter. Blåbär och jordgubbar har jag på altanen i en uppbyggda odlingsbädd.
Om någon läser detta och har råd och synpunkter, så är jag tacksam.
Sussie F-Flower
Är det den här krukan du tänker på?

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30117188

Jag har själv ingen egen erfarenhet av varken vindruvor eller självbevattningskrukor men det kanske någon annan har.
Den verkar inte vara så väldans rymlig men om inte växterna är alltför stora så borde det väl inte vara några problem...
Tottes matte
CITAT (Sussie F-Flower @ 12-05-2010, 23:17) *
Är det den här krukan du tänker på?

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30117188

Jag har själv ingen egen erfarenhet av varken vindruvor eller självbevattningskrukor men det kanske någon annan har.
Den verkar inte vara så väldans rymlig men om inte växterna är alltför stora så borde det väl inte vara några problem...

Hej Sussie F-Flower,
Ja, det var dom svarta krukorna fr, Ikea som jag menade. Jag vet att om mina växter trivs och krukorna blir för små så kommer jag byta till större. Sedan under tiden får jag klippa och se om dem så de inte växer över huvudet på oss. Detta är egentligen makens idee för jag kommer att vara borta 2v efter midsommar i Vadstena och knyppla och då äääärrr det ju så besvärligt av honom att behöva passa mina blommor. Men han kommer nog lugna ner sig när han ser att det blir beskymmer. Jag är ju hemma utom de 2v och sköter växterna dagligen, så jag tycker att det är lite för mycket gnäll. Det gör jag inte då han sticker med sina golfpolare runt halva jordklotet under vintern. Det är bara så att nu när han inte arbetar så har han inte än hittat sin lugna rytm i livet, även att vi är inte ännu i pensionsålder och vill vara fria, men det blir ju inte så som man har tänkt sig. Växthuset/myshuset tjatade han till när vi gjorde om tomten, så då får han ta dessa 2 veckor och hålla tyst. Ang. krukor så finns det på officiella platser sådana som denna Ikeas och de är mycket större, så kanske kan man söka den vägen fler alternativ. Ha det gott! rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon