Full version: Klematis i kruka,
HelenaLJ
Funderar på att sätta en klematis i en stor kruka på uteplatsen. Det ska vara en klematis i beskärningsgruppen 3 som klipps ner nästan helt varje år, troligtvis en Viticella. Klematis vill ju ha det svalt om rötterna, men i en kruka blir väl jorden varm, så hur trivs växten då?

Får växten den näring den behöver i en kruka även efter några år eller måste jorden bytas ibland? Det är väl rosjord som gäller till klematis?

Jag glömde fråga om klematisen klarar vintern i kruka, eller om den fryser när den står ovan mark. Jag bor i Skåne.
vårskutt!
jag tror snarare du får tänka på kylan på vintern än att det blir för varmt på sommaren. jag har en trätunna på ca 1meters höjd med en clematis i, den har överlevt 3 vintrar.
HelenaLJ
Det låter ju som att det kan fungera. Jag ska köpa en i helgen.
Finn Klematis
Hej!

Inga problem. Isolera krukan invändigt,skydar både mot värme
och kyla. Frostbeständig fyrkantig kruka är lätt att isolera.
Krukan bör vara minst 60 cm. i sida och lika hög. Du klär den
invändigt med 5 cm frigolit både i botten och på sidorna.
Hål i botten för dränering. För runda krukor använd liggunderlag
för isolering. Ca.10 cm. med lekakulor i botten. Rosjord går bra,
Hasselfors U-jord är bäst.
Obs. Plantera något ur klippgrupp 3. Tänk på höjden, krukan är
ganska hög Du bör välja en ganska lågvuxen klematis. Det skall
också vara en klematis där hela plantan blommar.
Köningskind kungsblå och Stasik rödbetsröd är mycket lämpliga.
Se min hemsida: finn.eldh.net

Lycka till.
Finn
HelenaLJ
Finn Klematis, vilken trevlig hemsida för att se hur olika klematis ser ut och ska skötas! Jag har sett en viticella Huldine i plantskolan här i närheten. Tror du att den kan passa bra? Den ska enligt beskrivningen bli 2-3 m hög, och tillhör beskärningsgrupp 3. Jag vill helst ha en vit clematis.

Krukan jag har är frostbeständig, fyrkantig och ganska stor. Jag ska följa ditt tips och klä den med frigolit innan planteringen.
Finn Klematis
CITAT (HelenaLJ @ 07-05-2010, 16:30) *
Finn Klematis, vilken trevlig hemsida för att se hur olika klematis ser ut och ska skötas! Jag har sett en viticella Huldine i plantskolan här i närheten. Tror du att den kan passa bra? Den ska enligt beskrivningen bli 2-3 m hög, och tillhör beskärningsgrupp 3. Jag vill helst ha en vit clematis.

Krukan jag har är frostbeständig, fyrkantig och ganska stor. Jag ska följa ditt tips och klä den med frigolit innan planteringen.

Hej!

Huldine är en av dom bästa vita klematis som finns, men den blir
upp till 4 m. hög. Den är för hög för kruka. Bästa vita för kruka
är Valge Daam ( Vita Dammen ), Pulmapäev ( bröllopsdag ) är
vackrare, men svårare att fåtagi.

Finn
HelenaLJ
CITAT
Huldine är en av dom bästa vita klematis som finns, men den blir
upp till 4 m. hög. Den är för hög för kruka. Bästa vita för kruka
är Valge Daam ( Vita Dammen ), Pulmapäev ( bröllopsdag ) är
vackrare, men svårare att fåtagi.

Oj, då stod det fel på lappen på växten för där stod 2-3 m hög. Jag ska titta efter de andra i stället. Tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon