Jag har bestämt mig för att skaffa ett körsbärsträd med gula bär. Kan ni tipsa mig om någon bra sort?? (vill kunna plocka och äta dem som de är, zon 3)
Åsa, mälardalen zon 2
06-05-2010, 21:04
Det är nog svårt att få tag på det är ju väldigt få gula sorter på den svenska marknaden Dönissens Gula är nog vanligast men den är bara härdig till zon 2. Zetas vet jag har salufört Lettisk gul härdig till zon 4 under senare år men hurpass bra tillgång de har vet jag inte. Dessa är i stort sett de enda som förekommit på den svenska markanden under senare år och Lettisk gul är inte vanlig.
räcker det med ett körsbärsträd för att få frukt eller behöver man ha två? (har inga nära grannar med körsbärsträd)
Åsa, mälardalen zon 2
06-05-2010, 21:15
Några få sötkörsbärssorter ex. Stella som i stort sett den enda som finns i det normala utbudet som är självfertil och då räcker det med ett träd, de allra flesta sötkörsbärssorter behöver dock en lämplig pollinatör och det innebär att man behöver 2 olika sorter som passar som pollenlämnare ifall man inte har grannar med körsbärsträd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.