Bodhgaya
Hej! Jag och min fästmö har skaffat en kolonilott och imorgon tänkte vi sätta lite frön som vi beställt. Men vi är osäkra på hur många frön av samma sort som ska samsas på varje ställe i såfårorna. Finns det några generella riktlinjer man kan gå efter eller är det olika för varje växt? Jag menar, om vi vill plantera ut en rad kryddtagetes, lägger vi då ut ett frö och sen ett till frö osv efter rekommenderat plantavstånd eller lägger man två-tre fröer på samma ställe, eller sätter man fröerna tätare än angivet plantavstånd för att sen gallra bort för rätt avstånd? Det var förresten jobbigt att våra fröpåsar inte har någon information alls, å andra sidan lär jag mig mer när jag måste skriva ner allt från internet. Har tusen och en projekt nu och det är skitkul!

Varma hälsningar / Tomas
KarinSKARA
Gallring är tråkigt och slöseri med frön.
Så glest!!!
Fundera på hur stor din växt blir som halvfärdig och så 3-5 på den längden om det går. Frö är ofta små och slinker fort iväg.
Rekomenderar dig att vattna i fåran, med vattenkanna med smal pip, med jummet vatten innan du pillar dit fröerna. De gror då fortare och får ett litet försprång framför ogräset.
Tänk också på avståndet mellan raderna så du har plats att luckra där med lämpligt verktyg.
Grattis till lotten och Lycka Till
katah
Om du så morötter, låt det bli ganska tätt ( vad det nu kan vara... hm, typ så att fröerna nuddar varandra)och gallra istället senare.

Det tar lång tid innan dom gror, ogräset hinner snabbare och det är svårt att se morotsplantor om dom är sådda glest, så som man vill skörda dom.
Jag testade glessådden ett år och gör inte om det, jag missade flera meter morötter då.

Alla andra grönsaker har jag sått glesare, palsternckan på en sådan mellanrum jag vill dom växer.
mangold kommer villigt, så lämna 10-15 cm mellan fröer.
kryddor kan man så lite tätare. gå efter anvisningar du hittar på nätet.
men som sagt morötter tätt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon