Full version: Brysselkål
Anemone nebulosa
Hej! Vet att brysselkål har lång utvecklingstid, men inte hur lång. Så frågan är, kan jag förså brysselkål i drivbänk nu och veta med säkerhet att huvudena hinner bli tillräckligt utvecklade? Jag odlar i zon II (Göteborg) och vill helst inte göra slut på fröna i onödan. Ifall att det skiljer mellan sorter så skriver jag den jag har: Falstaff (violett).
Åsa, mälardalen zon 2
Ja det är inte för sent brysselkål brukar sås 4-6v innan utplantering och här i mälardalen är det ju lagom att så nu och här brukar den ju hinna bli klar till hösten. Och du bor ju mera söderut så du har ju ofta en längre höst än vad vi har.
Anemone nebulosa
Härligt att höra. Älskar nämligen brysselkål/rosenkål, och tycker det är stor skillnad i smak på ekologisk närproducerad som jag köpt jämfört med den konventionellt odlade som brukar säljas färsk i nät. De som säger att de inte gillar brysselkål borde smaka på egenodlad alternativt köpt ekologiskt odlad och få uppleva de mjälla rosenhuvudena.

Förresten: Brukar man få problem med löss på brysselkål och hur åtgärdas det bäst? Samodling? Spruta med typ åkerfräkenavkok? Minns nämligen att de så goda brysselkål jag köpt dock har varit rätt angripna.
Åsa, mälardalen zon 2
De drabbas av en hel del ohyra som all annan kål (kålfjärilslarver, löss mm.), man kan täcka i början med kålnät/fiberduk + man får inspektera ofta och gärna klämma sönder all ohyra man hittar (spar nyttodjuren). Åkerfräkenavkok brukar vara mot sånt som svampangrepp men det stärker ju cellväggarna och löss föredrar ju mjuka cellväggar så det kan väl inte skada.

Ofta brukar man toppa brysselkålen mot slutet av odlingen så att de små kålhuvudena växer snabbare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon