Full version: Galen flugsnappare
Olle A
Sedan den svartvita flugsnapparen kom för ett par veckor sedan har han varit alldeles galen. Varje morgon flyger han mot mitt köksfönster med duns efter duns, gång på gång, antagligen för att jaga bort rivalen han ser i sin spegelbild. Jag har försökt med att sätta upp ett par tidningssidor på fönstret, men han hittar ändå "rivalen" i fönstret vid sidan om pappret. För ett par år sedan lärde jag mig att formen på "rovfågelsiluetter" inte spelar någon roll, för bara det sitter något på fönstret ser fåglarna att man inte ska flyga där. Hur är det med det egentligen? I det här fallet fungerar det uppenbarligen inte. Nu har jag på försök täckt hela fönstret med tidningspapper, för att se vad den lille rackaren tänker hitta på då. Har ni några andra tips? Att ha köket "inbunkrat" hela sommaren skulle inte vara så roligt.

Olle
PeterDeleter
Olle....

Han kanske vill flytta in? Var lite juste och öppna fönstret så han kan inreda hemma hos dig. Vad gör man inte för sina "husdjur"?

Skämt åsido... Skumt att han inte lär sig. Men han kanske är så aggresiv nu när det är dags finna en partner?
ängsvädd
kanske kan det funka med en massa post-itlappar i knalliga färger?
ingrids
Rovfågelssiluett?
Olle A
Tack för era svar! tummenupp.gif

Peter, jag vill ju inte ha honom i köket utan på holken! biggrin.gif

Ängsvädd, detta med "knalliga färger" var ingen dum idé. Fåglar lär vara rädda för blått, så jag får se om jag hittar något knallblått att sätta upp. Det kommer knappast att störa mina kära rådjur, som inte har färgseende.

Ingrid, en rovfågelsiluett kan också vara värd att testa. På ett föredrag för ett par år sedan blev jag ganska övertygad om att det inte är formen som har betydelse utan att det sitter något på fönstret, men det fungerar som sagt inte här. Kanske är formen viktig trots allt.

Olle
Orkidétjuven
Här har vi satt upp flera st cdskivor i fönstrena för att hindra att parakiterna ska flyga in i dem. Det funkar utmärkt på parakiter iaf.
Har även hört att det ska funka hyfsat bra med att hänga upp cd skivor i trädgården för att hålla skatorna borta.
Tikka
Vi råkade ut för något liknade på jobbet förra året då en koltrast flög mot rutan hela tiden.
Efter lite letande på Ornitologernas sida så hittade jag en mall med uggleögon som man kunde skriva ut i färg o sätta upp på rutan. Det fungerade smile.gif
Hoppas länken här fungerar för det är mallen på uggleögonen för den som vill testa smile.gif
http://www.skof.se/fsk/uv/uggleface.doc
ängsvädd
Många bra tips. Det här med post-itlappar så finns det ju flerfärgade block att köpa med chockrosa, gula, kanallgröna mfl färger i. De har en självhäftande kant men det känner du antagligen till Olle smile.gif Lycka till smile.gif
Meriona
Är det bara vid häckning han beter sig så kanske, då kanske han slutar sedan?
Jag undrar bara för att vi hade en totalknäpp strandskata på jobbet för några år sen som hackade och hackade på vår glasdörr. Han höll på i ett par veckor och gjorde oss helgalna, men sen slutade han.

Jag tror du har för rena fönster helt enkelt Olle... tongue.gif Ett jämnt smutslager är nog effektivt...
Fågelvägen
Svartvita flugsnappare tycks ha särskilt svårt att acceptera rivaler. Outtröttligt har de attackerat våra bilars sidospeglar. Vi har fått dem att sluta genom att hänga en plastpåse över spegeln.
Kanske du Olle tillfälligt kunde tejpa fast tunn genomskinlig plast på rutan? Då kan flugsnapparen inte spegla sig - och slösa sin energi på inbillade rivaler - men själv kan du titta ut nästan som vanligt.
Berith
Vi har också en flugsnappare här som är intresserad av ett fönster. I går dunkade den i rutan och ramlade ner på marken och satt där ett tag och återhämtade sej. Annars brukar den bara flyga nära fönstret, fladdra med vingarna som en kolibri och stå nästan stilla i luften. Den är också väldigt intresserad av ena holken som sitter vid fönstret, men jag har inte förstått om det rör sej om en enda fågel eller om partnern finns i holken. Sjunger väldigt vackert gör den i alla fall. tummenupp.gif
Olle A
CITAT (Tikka @ 08-05-2010, 21:19) *
Vi råkade ut för något liknade på jobbet förra året då en koltrast flög mot rutan hela tiden.
Efter lite letande på Ornitologernas sida så hittade jag en mall med uggleögon som man kunde skriva ut i färg o sätta upp på rutan. Det fungerade smile.gif
Hoppas länken här fungerar för det är mallen på uggleögonen för den som vill testa smile.gif
http://www.skof.se/fsk/uv/uggleface.doc

Tack för tipset Tikka! Efter ett par veckors testande med diverse metoder utan större resultat, måste jag säga att uggleögonen är suveräna!!! bravo.gif

Olle
Meriona
Är det ögon åt insidan också? Blir du inte rädd, Olle? flirting.gif
Tikka
Varsegod så lite så, bra att kunna hjälpas åt och att det fungerade smile.gif
xlxl67
Jag skickade länken med uggleögonen till en arbetskompis som inte hade sovit en blund pga av barnen o tipsade om att sätta upp uggleögonen på dörren till hans sovrum. Vet inte om det funkade lika bra som för Olle rolleyes.gif
Meriona
rotfl.gif

Chamomille
CITAT (xlxl67 @ 23-05-2010, 21:03) *
Jag skickade länken med uggleögonen till en arbetskompis som inte hade sovit en blund pga av barnen o tipsade om att sätta upp uggleögonen på dörren till hans sovrum. Vet inte om det funkade lika bra som för Olle rolleyes.gif

a0a.gif Nä nu... Ha haaa....
Tikka
tummenupp.gif den va ju bra biggrin.gif

Tottes matte
CITAT (Chamomille @ 25-05-2010, 13:53) *
a0a.gif Nä nu... Ha haaa....

Fattar du inte, fågeln är kär och galen i dig! Ska du avvisa en sån? kram1.gif Mattes molly
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon