Bullebullen
Jag är sugen att bygga en odlingsbädd. HUR gör jag lättast? Jag funderar på tegel eftersom vårt hus är ett rött tegelhus från -54. Vad bör jag tänka på till grunden, mot husväggen, höjd, storlek osv? Hur murar jag bänken jämn och fin?? Någon vänlig odlare som har bra tips?!!! confused.gif
blomkronan
confused.gif odlingsbänk... jag förstår inte! Menar du att du vill bygga en bänk att sitta på eller en "låda" att odla i smile.gif

Vilken del av Sverige bor du i? jag kan tänka mig att om du ska mura så måste du dränera marken under så inte du får sättningar i den på våren då tjällen släpper. Packa dräneringen väl så du inte får en lutning på bänken när marken sätter sig.

Nu på våren kan man se alla som byggde murar förra året och slarva med underarbetet... murarna "ålar" sig fram, det är ju synd när man lägger ner en massa arbete... underarbetet är viktigast!!

Lycka till och välkommen till odla
Bullebullen
Oj, jag menade odlingsbädd naturligtvis.. Bor i zon 3
Peztis
Ska det passa in med huset så skulle det ju bli hur snyggt som helst om du murade av marktegel!

Annars kan man ju göra mycket snyggt med pallkragar, de beöver ju inte vara trärena utan kan måsla i den färg som passar in.
blomkronan
Du skriver att du vill bygga en enkelbänk... då skulle jag göra som Peztis föreslår, en pallkrage, ska du mura måste du ju göra ett bra underarbete för att murningen inte ska spricka och glida isär. En pallkrage Kräver inge underarbete alls wink.gif den är bara att ställa på marken fylla med jord och börja odla eller plantera blommor.

Tycker du pallkragar är fula kan du ju bygga själv av plankor...

Lycka till smile.gif

Så här gjorde jag...
[attachment=49768:IMG_3416.JPG]
Först tänkte jag mura... men insåg att det låg för mycket jobb bakom samt skulle kosta en del.
När grannen bytte plank på altanen tog jag chansen att bygga av dom.
Eftersom jag skulle ha mina lådor i ett hörn av tomten byggde jag i olika höjder och storlekar.
så jag kunde nyttja platsen maximalt...
Lådorna blev klara i onsdags, så jag har inte hunnit så i dom än, men så fort det slutat regna ska jag ut och så biggrin.gif

edit: fixa några stavfel...
Aqvakul
Ursnyggt, blomkronan! wub.gif
Peztis
Men Blomkronan! Du är ju helt fantastisk!!!! Bland det snyggaste jag sett i denna väg!
bravo.gif
Tottes matte
CITAT (Aqvakul @ 08-05-2010, 17:56) *
Ursnyggt, blomkronan! wub.gif

Till alla som vill ha en odlingsbänk
Hej, rolleyes.gif
Jag håller på att bygga en odlingsbänk, men den kommer nog först bli rätt så hög, för jag vill ha den nära altanen. Tanken är att först sätta upp en trädram, på fötter, så att jag får fritt under. Sedan sänkes det i kraftiga plastbaljor med borrade hål i . Botten av plastdelen täcks med grus el. likn och sedan lägger jag en markduk på den innan jag fyller jord och mina växter. Vi har terasserad tomt av mörkbruna murar och de skulle passa att maskera en del av mitt bygge. Nu gäller det endast 2 avlånga byggen och i den ena kommer jag ha mina blåbär, 2 st. Har tänkt ha ev. jordgubbar i den andra delen. Alla detaljerna är inte klara, men detta ska jag börja med. Jag vill inte dra in i växthuset/mysstugan växter som dessa. det blir krukodlat och sommarblommor, för jag har golv i växthuset och vi brukar ha det som en oas där vi har speciella möbler att halvligga och läsa el bara vara i, samt att vi har mattor på golven, beroende av växterna, de får lättskötta trasmattor fr. Ikea. Vår tomt är stenbelagt i rabatterna och det finns inte mer plats att gräva i växterna.
Min hemliga tanke är att förbinda dessa 2 lådor med en båge och ha klätterväxter för att mjuka till det hela.
som sagt var, väntar på min makes inspiration. confused.gif fr. Tottes matte (Totte är en papegoja)
blomkronan
Tack så mycket biggrin.gif
Bullebullen
Tack Blomkronan! Det kändes ju enkelt att bygga en trälåda!
Peztis, jag gillar också tegel men som sagt, underarbetet verkar det va ganska noga med. Kanske testar en trävariant som ett första projekt...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon