Agneta V
Jag omplanterade mina småplantor för en knapp vecka sen och nu upptäckte jag att det var mögel i jorden. De jag inte hunnit omplantera har ingen mögel så jag misstänker att det fanns i jorden som jag köpte. Köpte vanlig plantjord på Plantagen. Jag tror inte att de har stått för fuktigt för det är mögel i både de som haft lock och de som stått utan.
Nån som har tips om vad jag kan göra för att rädda mina plantor???
Agneta

[attachment=49721:m_gel.jpg]
Lady Hamilton
Lufta! o sedan kan du vattna med Atamon (späd som det står på flaskan)
RitRat
Ja, jag säger som föregående skribent, men preciserar lite:
Köp Atamon-konserveringsmedel i livsmedelsbutik (market) och blanda en lösning i en blomspruta, 2-3 matskedar i en halv liter vatten. Duscha jordytan med den morgon o kväll.
Agneta V
Tack för supersnabbt svar! thanks.gif
Jag ställde dom luftigt på en gång och har försökt att ta bort den mögel som gick att ta bort, och Atamon ska jag absolut testa. Ska jag vänta till jorden har torkat upp ordentligt först??
RitRat
Du kan spruta med Atamon-vatten direkt, men inte vattna. Håll sådden mycket luftigt. Sedan när jorden har torkat upp, kan du även vattna med Atamon.
Lady Hamilton
Om du sprayar som RitRat föreslog så kan du göra det direkt
Lady Hamilton
(ser kanske lite konstigt ut med mitt svar men forumet eller min dator är så seg o tar lååång tid på sig men huvudsaken är kanske att vi som svarat är överens kompiskram.gif )
Agneta V
Jag hittade en flaska i skåpet så jag sprayar direkt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon