ulleW
Hej,
jag har just i dagarna beställt hem ett växthus som ska komma om ca 4 veckor. Nu funderar jag på vilken sorts "grund" som är bäst att göra. Jag har sett att man kan sätta fast växthuset på en rejäl träram och att man kan gjuta och fästa växthuset. Vilket sätt är bäst, spelar det någon roll??

en annan fråga; på ena långsidan av växthuset funderar jag på att göra en lång odlingsbädd medans jag lägger singel/ plattor i övriga växthuset och odlar i olika kärl där. Bör jag gräva ur odlingsbädden en bra bit ned och lägga markduk?
Queens
Hej,
Mina föräldrar har något liknande. Bra med duk för att andra växter inte ska tränga in i din odlingsbädd och sno näring därifrån. De har sin grop på kortsidan. Men det beror ju på hur mkt man vill odla. Sedan har de trätrall på resten av marken. Finns en bild på min blogg men dessvärre var det inte så tydligt hur de gjort odlingsgropen. Men jag vill minnas att de murade upp en ram. Sedan la de jord i växtdelen och grus i "bo-delen". Beror också på vad man har för typ av mark under, de har ju rätt mycket berg.

http://miriamstradgard.blogg.se/category/u...-balkonger.html

Kanske inte så mycket till hjälp men lite kanske... fråga annars leverantören.

rose.gif
asaleo
Fördelen med att gräva ur odlingsbädden är ju att odlingshöjden blir högre. Bra för tomater. Det blir jobbigare att byta jorden dock.

Grundläggningen gjorde jag själv genom att gräva ett dike ned till berget. Sedan fyllde jag med singel och lade lecablock på detta. Mitt växthus är dock ett träväxthus med glas som tydligen är tillräckligt tungt för att stå kvar när vinterstormarna kommer. Det är inte säkrat till marken.
Gräva hål för fyra plintar, köpa plintar och sätta ned, skruva fast en bottenram är nog det enklaste sättet. Huset säkras ju då också till marken
Asaleo
ulleW
Tack för era svar, det blir nog till att gjuta grunden så växthuset står stadigt när det blåser! Det ska bli så skoj att sätta igång smile.gif
KarinSKARA
Beror också på om du har glas eller plast
Glas måste du ha helt i lod och ner till frostfritt annars knäcks rutorna lätt
Tottes matte
CITAT (ulleW @ 10-05-2010, 10:57) *
Tack för era svar, det blir nog till att gjuta grunden så växthuset står stadigt när det blåser! Det ska bli så skoj att sätta igång smile.gif

hej, det är viktigt med grunden till växthus och helst lasermätare att du får sidorna, grunden helt rätt.
vi lade plintar och sedan en makadambädd innuti sedan cementplattor och ovanpå det pergo-plattor för trivselns skull. Vi har köpt billiga mattor fr. Ikea och täcker en del av golvet med dem. Vi har var sin vilstol, med fotball och ett lågt bord emellan. Stolarna är mot långväggen mot en granne och vi la persienner hela den väggen, för det går ju ha amplar där. Annars har vi krukodlad i vårt växt/myshus och den är över 14 kadratmeter, under de tillåtna 15, för att grannen inte kan glaga på det också.
Vissa har inget att göra än lägga sin näsa i det som de inte har med att göra. tummenupp.gif fr. Tottes mamma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon