CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 07-05-2010, 17:00)

Både Kiwi och vinrankor blir mycket stora växter efter några år och behöver även mycket stora krukor typ 50-100liter. Vinterhärdigheten blir också bättre i stora krukor. I små odlingskärl så fryser och tinar jorden omvartannat på vintern och det är ofta det växterna dör av, härdiga växter i kruka är känsligare än om de var planterade i marken (där det faktiskt aldrig blir mer en någon/några minusgrader.) Vinrankor och kiwi tar ofta runt 4år på sig innan de börjar ge skörd (mer än någon enstaka klase) så det är ju viktigt att de klarar övervintring. Många minikiwisorter brukar behöva korspollinering så då räcker det inte med en planta (några säljs som självfertila men Issai är dåligt självfertil + även Jenny sätter mycket färre frukter när den är ensam än när den har en hanplanta i närheten).
Många växter kan man beställa i trädgårdsbutiken, mycket är beställningsvara.
Även minifruktträd behöver stora byttor så mini är de ju inte, ex. pysslingsträden (körsbär) blir ju runt 4m planterade i trädgården och det är mini i växtvärlden för körsbär blir ju ofta 3ggr så stora. Även äpplen på svagväxande grundstam blir inte så mini som många tror.
Tack Åsa,
Jag har kollat och frågat om info om ovanstående växter, och det är som du säger att det bästa är att plantera i jord än kruka. Vårt växthus är stor och deet finns inget hinder för stora krukor. Dessa vindruvor jag har köpt ska klara ner till -25-30gr kyla, men jag är medveten om att rötterna i krukan kan ta illa vid sig.
Vi har olika lösningar för den delen och även plats att flytta dem till annat ställe där jag har mina pelargoner och annat. Det är meningen att det ska inte vara så mycket av olika växter, så att vi inte få in våra möbler och kunna röra oss fritt trots det. Jag vet om att minikivi behöver en kompis och det har jag räknat med.
Jag har pratat med dom i Blomsterhuset här på orten och den trädgårsmästaren är kunnig och ger mycket info för han vet hur vi vill ha det. Jag är beredd att ta risken att när växterna blir äldre att kunna skaffa nytt som är på gång i så fall. Dom två minikivi som du nämnde behöver en som heter "Oskar" till kompis.
Vi håller på att bygga rektangulära planteringslådor med ben i altanen. Jag har sagt vad jag vill ha och maken håller på att lösa det åt mig. Det gäller inte större än i den ena får mina 2 blåbär plats och sedan ett mellanrum för ex. min änglatrumpet och sedan en låda till för jordgubbar. Min lilla tanke är att lägga en båge mellan dessa "lådor" och ha en kaprifol. Där finns nämligen en kant efter plattorna där jag har lite vintegrönt och min vita pion. Dit tänkte jag i så fall peta rötterna på den klätterväxten. annars är alla rabatter stenbelagda och tomten har murar i olika nivåer. Jag har en del småväxter/säsongsväxter som jag byter ut vartefter, både i växthuset och i den kommande byggverket på altanen. det är helt tomt och otrivsamt som den är i nuläge. Vår tomt fick ordentlig ansiktlyftning som varade 3 somrar och förra sommaren var det färdigt, samt att vi satte upp växthuset, mest som ett lusthus och vilorum.
Tackar för dina åsikter, det hjälpte mig och min planering en hel del, många tänkvärda ord till nybliven ny tomt. Tack!

Tottes matte