Full version: Att ha eller inte ha
Överbölingen
Jag undatar ogräs. Oaktat hur vackert det än kan vara.

Vilka perenner (i vissa fall bienner) i din trädgård rensar du kategoriskt bort så snart du upp täcker dem?

Jag menar sådant som du eller företrädare planterat med stor möda en gång i tiden.

Här hålls toppklocka väldigt kort (kallas byskvaller här). Vallört går samma väg. Knölklocka, Campanula ogräsica åker till det gröna helvetet så fort den upptäcks. Buskar med tvivelaktig levnadstil. T ex hallon. Här är det bara att knalla ut på ett hallonfall och plocka de allra läckraste vildhallon. Vissa år är de friskare än sprutodalde. m.m.
Betty
Jag rensar bort samma som du, alltså toppklocka, knölklocka, vallört och hallon. Dessutom rensar jag bort mängder av rödbladig revsuga (Ajuga reptans) och en hel massa fröplantor av stjärnflocka och blågull/jakobs stege (Polemonium caeruleum)
Piela
Praktlysing som fanns i tre väderstreck när jag flyttade in. Som tur är går den förhållande lätt att ta bort men den trivs för bra hos mig för att ha något existensberättigande.
Jätteslide Har jag och företrädarna försökt det mesta med. Gräva, Lägga svart plast och stenplattor över, Pelletspallar ovanpå detta, notoriskt knipsande av de som kommer upp ändå. Den har minskat men är ihärdig och kommer väl åter så fort plattorna plasten och pallarna plockas bort... Hå hå ja ja.. Men den är en ganska fin skog när den får växa ostört mellan vårt ruckel och stenmuren.
Hallonrymlingarna från grannens bestånd får faktiskt vara kvar ibland för det är så mysigt att mumsa på ett hallon även om jag inte planterat den;)
Blomstertanten
Om nu toppklocka, knölklocka, vallört eller praktlysing skulle dyka upp här så skulle jag absolut rensa bort dom !!
Men eftersom du undantar ogräs så .... För mej ÄR dessa nämligen ogräs!!!! sleep.gif
Precis lika mycket ogräs som lupinerna jag med alla medel (nåja, nästan) försöker utplåna.
no.gif Lupiner vill jag inte ha överallt, de passar bäst efter vägkanterna!
gnon49
Praktlysing,Blågull,Fänrikshjärtan, Purpurklätt och Prästkrage är perenner jag noga övervakar och så att dom inte tar över totalt. Men jag vill ha dom i trädgården. Ett otyg är också japans lykta.
Sollan A
Rödbladig oxalis, valeriana, penningblad och såpnejlika.... arrggh....
Vallörten har jag inte hjärta att riva bort eftersom han inte verkar sprida sig. Byskvaller tycker jag var ett roligt namn giggle.gif Ett annat namn på stjärnflocka: mormors brosch
Helen i Piteå Zon 5
Är faktiskt ganska duktig på att plocka bort frökapslar eftersom jag skickar in frön till STA:s frölista, men nog finner jag ändå mängder av självsådda plantor från Grekisks Vädd, Stjärnflocka, Pimpineller, Rutor (Thalictrum), Trolldruvor i alla tre färger och Blå Gräslilja.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon