Huggorm
07-05-2010, 16:42
Är det någon som vet var man får tag på en almsjukesäker alm? Det har ju tagits fram en del sorter som klarar sig bra mot almsjukan, även om dom inte är fullständigt immuna. Jag har dock inte sett någon till försäljning på svenska plantskolor, inte ens E-planta har någon i sortimentet. Kanske någon här har en almsjukesäker alm, vad har ni i såna fall för erfarenheter av den? Exempelvis Ulmus 'Nanguen' som är en blandning av fyra almsorter skall finnas i Julita, Södermanland och därmed klara åtminstone svensk zon 3.
Gå in på följande adress och se om något kan passa.
http://www.bjorkhaga.se/
Huggorm
07-05-2010, 22:19
Dom verkar inte sälja till privatpersoner, och jag hittar inte något om återförsäljare. Antar dock att min lokala plantskola kan beställa från dom. Är dock lite osäker på vad jag tycker om de almsorter de har. Alla betecknas som "medelstora" och jag skulle egentligen helst vilja ha en fullstor. Egentligen en som är så lik en vanlig skogsalm som möjligt, men allt funkar väll.
Ibland så kan man köpa från en grossistplantskola även som en privarperson. Ring upp och prata med dom. Jag har gjort det vid ett par tillfällen och det har alltid gått bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.