Full version: Toppa, Tjyva etc
BigDaddy
Tjyva vet jag inte riktigt ens vad det är för ngt så det får gärna förklaras för mig så blir jag glad. smile.gif

Jag har en hel del jag nu börjar undra om de ska toppas.
Som Basilikan tex. Den var så jäkla lång & ranglig förra året. Ska man kanske toppa den så den förgrenar sig?
Vilket stadium är lämplig höjd isf?
Har en del till jag undrar över när man toppar. Kommer här:

Basilika
Tomat (köpt frukt)
Cocktailtomat (köpt frukt)
Chili
Paprika
Timjan
Gyllenbär
Isop
Rosmarin

Sedan om ngn ska tjyvas får ni gärna berätta vad det innebär då & hur & när jag ska göra det.
Jag bryr mig inte exakt om hur de ska förgrena sig så de kan bli superlånga & kraftiga. Jag kommer ha chilin, paprikan, tomaterna, gyllenbären i relativt små krukor.
Vet inte vad det kan vara men kanske 3-4 liters-krukor. Ngn 5l möjligtvis.
Har inte mer plats på balkongen annars. Ngn kanske bara får 1-2 liters men beror på hur mycket jag sparar på av det jag har.

En instickare också; Vilken jord är lämplig att plantera Rosépepparväxkterna i som börjar bli närmre decimetern höga nu i den lilla plastkaffe-muggen?
De står nu i planteringsjord. Är den lämplig även att fortsätta med?
Åsa, mälardalen zon 2
Basilika kan toppas redan som liten bara man låter ca 4-6karaktärsblad vara kvar + ofta planterar man ju flera plantor per kruka så det brukar ju bli buskigt (man skördar genom att toppa.

Tomat (köpt frukt) + Cocktailtomat (köpt frukt):eftersom det är köpta frukter är det med största sannolikhet sorter som ska tjuvas dessa ska bara vara en flera meter lång lian som man binder upp. På bilden ser du små skott i grenvinkeln dessa är tjuvar och kan bara brytas bort medans de är små. Tomat toppas ej.

Chili, Paprika, Timjan, Gyllenbär, Isop, Rosmarin: Ingen toppning eller tjuvning.

I såpass små krukor kommer du få vattna ofta i högsommarvärme kanske 2-3ggr dag i så små byttor + har du liten jordvolym är det extra viktigt att du ger jämn näringstillförsel.
Platinum
Vad gäller rosépepparn så har jag min i vanlig plantjord och den verkar inte så missnöjd med det.

Låt tomater, chili, paprika och physalis få de största krukorna och vattna ofta som sagt.
BigDaddy
Åsa - Perfekta förklaringar!

Platinum - Perfekt. Tack
Följdfråga då, vilken ordning mellan de 4 tycker du? Alltså vilken ordning på kruka för de 4?
Säg att ngn måste stå i mindre, vilken blir det typ?
Platinum
CITAT (BigDaddy @ 07-05-2010, 20:01) *
Åsa - Perfekta förklaringar!

Platinum - Perfekt. Tack
Följdfråga då, vilken ordning mellan de 4 tycker du? Alltså vilken ordning på kruka för de 4?
Säg att ngn måste stå i mindre, vilken blir det typ?

Svår fråga, dessa vill ju helst ha krukor om 10 liter eller mer om de ska bo i dem permanent. Skulle jag själv stå i valet och prioritera krukstorlek skulle nog jag rangordna dem från största kruka till minsta som
1) Paprika 2) Tomat 3) Physalis 4) Chili och det kan vara så att andra valde en annan ordning.
BigDaddy
CITAT (Platinum @ 07-05-2010, 20:19) *
Svår fråga, dessa vill ju helst ha krukor om 10 liter eller mer om de ska bo i dem permanent. Skulle jag själv stå i valet och prioritera krukstorlek skulle nog jag rangordna dem från största kruka till minsta som
1) Paprika 2) Tomat 3) Physalis 4) Chili och det kan vara så att andra valde en annan ordning.

Tack & bock! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon