Full version: frost i vösthus
NybörjarHannah
Hej!

Jag bor i zon 1-2 och har ett växthus på 10 kvadrat som inte är isolerat. Tror ni att jag behöver vara rädd för nattfrost eller kan jag sätta ut melon och tomatplantor nu?

Mvh Hannah
Åsa, mälardalen zon 2
Här i zon 2 vågar inte jag sätta ut några av dessa förren tidigast slutet av maj-början juni, melon inte förren en bit in i juni den vill inte ha temperaturer under +15C och tomat vill inte ha temperatur under +7.
Tottes matte
Hej,

Jag skulle nog vänta ett tag till, ca 2 veckor, samt sedan hålla ögat på vädret, ifall att!
Har du en termometer som visar både dagens högsta och nattens lägsta temperatur? Det vore nog bra att få koll. Har själv köpt en sådan och även mitt växthus är stor och har golvplattor och är embart för krukodling och myskvällar. Det finns frostvarnare och en värme-element att koppla ihop, men jag är inte hemma i det, men andra har tyckt att man slipper obehagliga överraskningar på morgonen när man går till växtnuset.
Min make skulle sätta ihop denna frostvarning så slapp man springa med växter ut och in sedan man har bestämt att inreda växthuset/lusthuset och ta in växterna som jag avhärdar från min altan när det nu blir nån gång bättre väder. Hoppas att du kan hitta något ur min historia! Lycka till! angel_not.gif
christthi
Hej, jag har fått ett tips av en kompis, sätt in några gravljus under natten om du tror det ska bli kallt // christthi
Andersdotter
Smart det där med grav ljus!
//AD
NybörjarHannah
Tack för alla tips!!!! Nu har jag planterat ut några tomatplantor och de har klarat i vart fall ett par nätter. Har fuskat lite och köpt en billig frostvakt också och även en termometer, så jag har tillfört lite värme och hamnat på en lägsttemperatur på 7 grader och en högstatemp på 31 grader när solen letat sig fram. Har sedan en tredjedel av tomatplantorna i källaren och en tredjedel i ett fönster.Så nu får vi se vilka som tar sig bäst.
Malin_MeL
Intressant, du kan väl försöka att komma ihåg att uppdatera tråden och berätta vad du kommer fram till, vilka som blev bäst plantor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon