sqrulan
Jag har sagt upp min fasta telefon hos telia, jag anser att det räcker med en utgift angående telefoni! Kanske det är dumt, eller?
Kan jag nu få lite goda råd så blir jag glad, jag har halebop vänner just nu men mina "vänner= barn" bor i Norge nu så jag vet inte hur jag ska göra?
Kan ni rekommendera nåt bra abonnemang eller ska jag göra på nåt annat vis?
Det är sånna här gånger man fattar att man är 52 år och bor i norrland och att man aldrig tidigare har brytt sig om sånt här! confused.gif
Ska jag som jag nu gör ladda själv eller va????
Finns det billigare än Halebop, hjäääälp!!!!
Jag ringer inte så mycket men vill gärna ha kontakt med mina barn i Norge och jag måste ju även ha möjlighet att ringa andra samtal i Sverige men gärna så billigt som möjligt???
Detta är Egyptiska hieroglyfer för mej! rotfl.gif
Ja jag fattar ingenting!? whist.gif
Hjälp mej!
Huggorm
Jag har också bara mobil, jag har inte minsta behov av fast telefon
Klint
Hej! är absolut inte bra på detta men om det vore mottagning här skulle jag göra som du.Väntar på att ice.net ska komma med teleab.som de sagt jag har deras bredband det enda som funkar här.Men vet att mamma funderar på det där och 3 har ju kampanj på tv nu om att man kan behålla sitt tidigre hemnr.det tycker jag låter bra.Hoppas du får några mer handfasta råd av nån som kan.Annars kan man säkert gå on på pricerunner och liknande men det brukar vara svårt att jämföra.Lycka till i djungeln!
aanderss
vi har både och
Platinum
Jag har också sagt upp den fasta telefonen sedan en tid tillbaka.

Vet inte om det jag har är dyrare eller billigare än Halebop, jag har kontantkort hos Comviq och laddar där "Smart" vilket betyder öppningsavgift om 99öre/samtal och därefter 19öre/minut till alla nät inom Sverige. Skulle jag ringa till Norge så skulle priset ligga på 50öre/minut till fast nät, 3,45kr/minut till mobil.
*Stintan*
Jag sa upp mitt fasta abbonemang för flera år sedan och har bara mobilen med Telenor kontantkort. Ringer kanske för max 50:-/månad fast ibland kan det bli lite mer. Tankar kortet på nätet. Mina barn pratar jag med på MSN och Facebook varenda dag men ibland behöver man ju ringa ändå.

Jag tycker det fungerar jättebra med bara mobilen.

Kostar 59 öre/minut till alla nät, öppningsavgift 59 öre och så får man 59 :- var 5:e gång man laddar kortet.
Peztis
Om dina barn har fast tillgång till internet så är ju även internettelefoni ett alternativ, t ex Skype.
sqrulan
tummenupp.gif Detta med 3 ska jag kolla upp för jag har problem med dom "gamla" televännerna i byn. "Jag har försökt att ringa dej men kommer inte fram"??? får jag höra ibland! slap.gif
Många unga har ju inte fast telefoni idag så därför gör jag ett försök. Nu blir det mindre onödigt babbel också och nu finns mail och messenger att tillgå.
Jag har haft ACN + Telia så jag har ringt relativt billigt, ACN är bra i det fallet om man har fast telefon.

CITAT (Peztis @ 07-05-2010, 19:55) *
Om dina barn har fast tillgång till internet så är ju även internettelefoni ett alternativ, t ex Skype.

confused.gif Vad är det? Hur ringer man då? Skype är det då man kan se varandra? En idiot fråga till =0) Måste man se varandra då man har internettelefoni?? Vad kostar det?
*Stintan*
Det är gratis att ringa till andra som har Skype, man kan ladda pengar också om man vill ringa till andra nät. Man måste ha mikrofon och lurar eller en IP-telefon

Har ni videokameror i datorn kan ni ju se varandra när ni pratar på MSN. Tror det funkar i Skype också.
sqrulan
tummenupp.gif Jag googlade på skype och nu fattar jag liiiite mer! Jag åker till Norge i slutet av månaden för att hälsa på mina barn och jag VET att detta kan dom.
Dom är bara såååå långt borta från mej, i vanliga fall så skulle jag nog veta det mesta.
Det vore kul att "stajla" lite och vis att morsan kan visst själv! giggle.gif
Jag är glad för all hjälp jag kan få från er, även mobilabonemang exempel för jag vill bara veta om jag förlorar på detta eller om jag har gjort nåt dumt som har sagt upp den fasta telefonen.
I min värld här uppe i denna norrländska by är det så inpräntat och inbyggt i hjärnan att ALLA ska ha fast telefon så om man gör nåt annat blir allt så konstigt och udda. innocent.gif
Jag har faktiskt alltid haft en lust att testa nya saker för jag tycker att det är spännande och intressant.
netha
Du kan ladda ner här .. Skype .. helt gratis.

Har du dator med inbyggd webbkamera och mikrofon så behövs inget mer ...
Om inte, så köper du en webbkamera. Du behöver inga hörlurar ... du pratar "i luften" som vid vanliga samtal.

Jag har nyligt, tillsammans med syrra, introducerat ett par i Skypes värld ... de hade barn och barnbarn
på Svalbard.

Ang. Halebop ... dotter har den och den verkar vara mycket dyrare än Telia vänner t.ex
Halebop är väl mest för dem som skickar massor med sms men inte ringer så mycket.
Dottern ska byta till Telia väner så fort bindningstiden går ut.

Jag har fast telefoni IP men den är gratis förutom liten samtalskostnad, men den används sällan.
Telia fast sa jag upp för många år sedan ... är inte beredd att betala abonnemangsavgifter.
sqrulan
CITAT (*Stintan* @ 07-05-2010, 20:12) *
Det är gratis att ringa till andra som har Skype, man kan ladda pengar också om man vill ringa till andra nät. Man måste ha mikrofon och lurar eller en IP-telefon

Har ni videokameror i datorn kan ni ju se varandra när ni pratar på MSN. Tror det funkar i Skype också.

Tack Stintan!
Jag tror nog att mina barn har skype redan, det borde dom ha tycker jag för det verkr praktiskt.Min sons fd. tjej hon testade detta minns jag och det var intressant. Däremot så gillar jag inte att jag kanske ser ut som ett troll ibland och inte vill synas! giggle.gif
Vad är IP-Telefon för något?
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag vet ju inte hur unga eller gamla ni är men om någon är äldre och kanske sjuk så skulle jag avråder från att säga up den fasta telefonen.

In fall att man behöver trygghetslarm så fungerar den bara ihop med Telias fast nät.

netha
CITAT (*Stintan* @ 07-05-2010, 20:12) *

Du behöver varken lurar eller IP-telefon för att använda Skype.
Det räcker med kamera och mikrofon som är inbyggt i datorn..
eller om det saknas behövs bara webbkamera med mikrofon ... kostar ca 300 kr
sqrulan
CITAT (netha @ 07-05-2010, 20:18) *
Du kan ladda ner här .. Skype .. helt gratis.

Har du dator med inbyggd webbkamera och mikrofon så behövs inget mer ...
Om inte, så köper du en webbkamera. Du behöver inga hörlurar ... du pratar "i luften" som vid vanliga samtal.

Jag har nyligt, tillsammans med syrra, introducerat ett par i Skypes värld ... de hade barn och barnbarn
på Svalbard.

Ang. Halebop ... dotter har den och den verkar vara mycket dyrare än Telia vänner t.ex
Halebop är väl mest för dem som skickar massor med sms men inte ringer så mycket.
Dottern ska byta till Telia väner så fort bindningstiden går ut.

Jag har fast telefoni IP men den är gratis förutom liten samtalskostnad, men den används sällan.
Telia fast sa jag upp för många år sedan ... är inte beredd att betala abonnemangsavgifter.

Men tusen tack netha! Här sitter jag och känner ensamhet för att ungarna är i Norge dit jag kan köra bil på 8 timmar, Svalbard känns väldigt långt borta! Jag ska erkänna att jag vet inte var det ligger så här på rak arm=0) Men det låter kallt!
Jag har bara en struntdator har jag förstått, ingen webbkamera eller microfon=0(
Jag ska ladda ner och kolla närmare i morron om detta med skype, tack ännu en gång för att ni hjälper en ovetande! Det borde faktiskt komma per post/mail om alla möjligheter som finns för oss ovetande och funderare på sånt här!!! Nämen nu kom jag på nåt: Jag har ju sagt upp all reklam för att rädda skogen. giggle.gif
netha
CITAT (sqrulan @ 07-05-2010, 20:28) *
Men tusen tack netha! Här sitter jag och känner ensamhet för att ungarna är i Norge dit jag kan köra bil på 8 timmar, Svalbard känns väldigt långt borta! Jag ska erkänna att jag vet inte var det ligger så här på rak arm=0) Men det låter kallt!
Jag har bara en struntdator har jag förstått, ingen webbkamera eller microfon=0(

Du kan hitta billiga kameror på elgiganten ... annars så har jag en som du kan få gratis.
PM:a mig om du vill ha den... den är anv bara kort tid.
*Stintan*
Det är väl frivilligt om man vill sätta på webkameran eller inte biggrin.gif .

Jag testade Skype ett tag men tyckte att det var så bökigt och jag behövde lurar och mic. Tycker inte att jag har något behov av det så jag har avinstallerat mitt. Det finns telefoner anpassade att kopplas till datorn men sån har jag inte haft.

Du vet väl att man kan prata med varandra på MSN också, alltså med ljud om du har ett headset. Och webkamera om man vill.
netha
CITAT (*Stintan* @ 07-05-2010, 20:33) *
Det är väl frivilligt om man vill sätta på webkameran eller inte biggrin.gif .

Jag testade Skype ett tag men tyckte att det var så bökigt och jag behövde lurar och mic. Tycker inte att jag har något behov av det så jag har avinstallerat mitt. Det finns telefoner anpassade att kopplas till datorn men sån har jag inte haft.

Du vet väl att man kan prata med varandra på MSN också, alltså med ljud om du har ett headset. Och webkamera om man vill.

Jag har haft Skype i flera år ... den har också alla mina syskon runtom i landet
vi "träffas" nästan dagligen. Msn har jag också och inte heller där behövs lurar ... vi pratas vid där också med vänner
herkules
kolla upp 3 - billigast minuttaxa t Norge och Thailand sist jag kollade iaf.
sqrulan
Ja ni ser ju hur mesig jag är på att svara på era inlägg, jag är förvånad över hur många möjligheter det finns! g.gif
Jag ska verkligen kolla upp detta med 3 och skype, jag har ju lixom inget val för nu har jag ingen fast telefon längre och det känns väldigt konstigt? unsure.gif Jag har ju haft det i 52 år, kanske dom första åren kan räknas bort då=0)
På den tiden fanns det en "växel" i varje by...ha..ha.....då satt man och stoppade in "pinnar" med sladdar i hål, jag vet inte vad det heter men min kompis mamma hadde växel och det var kul. slap.gif
Det har hänt mycket på 40 år!!!!
*Stintan*
CITAT (netha @ 07-05-2010, 20:37) *
Jag har haft Skype i flera år ... den har också alla mina syskon runtom i landet
vi "träffas" nästan dagligen. Msn har jag också och inte heller där behövs lurar ... vi pratas vid där också med vänner

netha, inte alla har inbygda webkameror, högtalare och micar i sina datorer. Särskilt inte om om man har en stationär dator. Då krävs det ett headset för att det ska fungera.

sqrulan, tror att alla har flera olika kontantkort man kan välja utifrån sina behov så du kanske ska kolla på resp hemsida. Jag såg t.ex. att telenor har något som heter world där utlandssamtal var jättebilligt.
sqrulan
CITAT (*Stintan* @ 07-05-2010, 20:55) *
netha, inte alla har inbygda webkameror, högtalare och micar i sina datorer. Särskilt inte om om man har en stationär dator. Då krävs det ett headset för att det ska fungera.

sqrulan, tror att alla har flera olika kontantkort man kan välja utifrån sina behov så du kanske ska kolla på resp hemsida. Jag såg t.ex. att telenor har något som heter world där utlandssamtal var jättebilligt.

Tack igen, skiiiit vad ni är snälla och hjälpsamma nästan förmycket så nu är jag på Pluto igen ha...ha....

gnon49
Själv vill jag itne säga upp mitt fasta telefon abonnemang eftersom jag har ett hyfsat snabbt bredband på samma ledning. Jag måste ju säga upp båda om jag vill slippa kvartalsavgiften. Den dagen jag kan få ett trådlöst bredband med hyfsad hastighet skall jag fundera på det. För har man sagt upp abonemanget kostar det nog multum om man ångrar sig. Om ledningarna ens finns kvar.
Motti
Här kör vi mobilt helt både dator och telefon,Telia ville ha 50 000kr för att gräva ner en teleledning 150 meter ner hit.
sqrulan
g.gif Nu börjar jag att fundera ännu mera ...suck! Om det händer en naturkatastrof så att internet slås ut!!!!
Den enda telefon, tv och kontakt med yttrevärlden finns på nätet!! Hjälp?
Motti
fast som det ser ut i dag så kommer allt ligga Mobilt alltså uran jack i väggen,vi har fyra jack men ingen nytta av dom alls.
sqrulan
CITAT (Motti @ 07-05-2010, 21:44) *
Här kör vi mobilt helt både dator och telefon,Telia ville ha 50 000kr för att gräva ner en teleledning 150 meter ner hit.

Fy sjutton, tror dom att man har en penningpress?? OM ni vill så kan ni gräva själv eller hur?
Motti
Det var inte att tänka på här !vi bor typ mitt i ett stenahie,dvs hela marken här består av sten sedan istiden och rullstensåsarna sten sten sten överallt,inte en chans att gräva själv utan grävskopa.
netha
CITAT (*Stintan* @ 07-05-2010, 20:55) *

Det hade inte jag heller i min stationära, men jag köpte webbkamera med inbyggd mikrofon
och så gjorde också maken ... då behövs inga headset.
Det var så jag tänkte ... känner ingen som någonsin haft headset till Skype.

sqrulan
whist.gif Urk! Jag svarade i fel tråd! blush.gif

katah
Vi sade upp telias fasta ett par år sedan och har bara mobiler.
Men vi har flera släktingar i Finland, så dom samtalen löser vi med Skype.
Vi använder en bärbar datorn och både kameran och mikrofonen är inbyggda,
man behöver bara installera progammet ( enkelt, den enklaste installationen jag har sett hittills)
sedan är det bara öppna skype på skrivbordet.
Om du ringer till en dator kostar det inget och använder personens användarnamn för att ringa.

Vi beställde tjänsten " ring europa" , det kostar något på 5 euro på månaden och då ringer man gratis till alla hemtelefoner i Europa.
Så alla släktingar i Finland som har hemtelefon , ringer vi direkt på den.
Sedan kan man ringa gratis till alla hemtelefoner även i Sverige.
Så alla samtal till myndigheter, butiker och bekanta fungerar också.

Några speciella nummer ( som sjukvårdens 0771-nummer fungerar inte att ringa till/ eller var det så att det kostade mer att ringa dit genom skype än med mobilen , den tjänsten där dom ringer tillbaks i alla fall)
men det är ju smidigt att sköta genom mobilen.

Så ta tag i Skype när du träffar dina barn.
och ja, pengarna till "europa-samtalen" dras på kontot rätt och smidigt, lite olika beroende på euro-kursen.
men då kostar inte samtalen något , inte ens startavgift!

Vi använder sällan kameran, ibland när man vill visa något, men inte till vardags.
Platinum
CITAT (sqrulan @ 07-05-2010, 21:46) *
g.gif Nu börjar jag att fundera ännu mera ...suck! Om det händer en naturkatastrof så att internet slås ut!!!!
Den enda telefon, tv och kontakt med yttrevärlden finns på nätet!! Hjälp?

Djungeltelegrafen fungerar väldigt bra vid katastrofer.
Motti
Men vid en så kallat Naturkattastrof är ju det Mobila nätet säkrare som jag ser det !det är ju luftburet.
*Stintan*
CITAT (netha @ 07-05-2010, 21:59) *
Det hade inte jag heller i min stationära, men jag köpte webbkamera med inbyggd mikrofon
och så gjorde också maken ... då behövs inga headset.
Det var så jag tänkte ... känner ingen som någonsin haft headset till Skype.

Alla har inte webkamera, jag har ingen och uppenbarligen inte sqrulan heller. Jag skulle inte vilja ha webkamera på så fort jag pratar med någon men kanske någon gång att jag köper en.
Jag berättar bara hur jag gjort o vad jag haft för grejer. Jag hade iallafall headset till Skype. Alla kanske inte har råd med allt. Jag är glad att jag kan betala interneträkningen varje månad.
netha
CITAT (*Stintan* @ 07-05-2010, 22:51) *
Alla har inte webkamera, jag har ingen och uppenbarligen inte sqrulan heller. Jag skulle inte vilja ha webkamera på så fort jag pratar med någon men kanske någon gång att jag köper en.
Jag berättar bara hur jag gjort o vad jag haft för grejer. Jag hade iallafall headset till Skype. Alla kanske inte har råd med allt. Jag är glad att jag kan betala interneträkningen varje månad.

*Stintan* ... jag visste inte att man kan prata på Skype utan att se varann via webbkamera. blush.gif
Just därför köpte vi var sin kamera när vi laddade ner Skype ... trodde att man måste.

Måste fråga syskonen om de varit lika okunniga giggle.gif (tror faktikt det)
Platinum
CITAT (*Stintan* @ 07-05-2010, 22:51) *

Jag har testat skype, jag använde mikrofon att prata i och lyssnade på den jag pratade med i datorns högtalare. Interneträkningen har ju lika hög prioritet som fackavgift och husamorteringar, så inte köper jag nån webbkamera om det inte är överskott i plånboken heller.
*Stintan*
CITAT (netha @ 07-05-2010, 22:55) *
*Stintan* ... jag visste inte att man kan prata på Skype utan att se varann via webbkamera. blush.gif
Just därför köpte vi var sin kamera när vi laddade ner Skype ... trodde att man måste.

Måste fråga syskonen om de varit lika okunniga giggle.gif (tror faktikt det)

OK.

Själv tog jag ju bort Skype eftersom jag tyckte att det räckte med MSN när det nu går att prata där också om vi nu tycker att vi behöver det . Annars så chattar vi mest. Man får ju ställa det i proportion till hur många man har daglig kontakt med och för min del är det inte så fasligt många utan jag klarar mig gott med min mobiltelefon, MSN och Facebook. Blir det driftstopp så funkar iallafall mobilen. Man får uppfostra sina nära och kära så att dom ringer upp så blir det billigt giggle.gif Någon långsnackare är jag ändå inte.
netha
CITAT (*Stintan* @ 07-05-2010, 23:10) *
OK.

Själv tog jag ju bort Skype eftersom jag tyckte att det räckte med MSN när det nu går att prata där också om vi nu tycker att vi behöver det . Annars så chattar vi mest. Man får ju ställa det i proportion till hur många man har daglig kontakt med och för min del är det inte så fasligt många utan jag klarar mig gott med min mobiltelefon, MSN och Facebook. Blir det driftstopp så funkar iallafall mobilen. Man får uppfostra sina nära och kära så att dom ringer upp så blir det billigt giggle.gif Någon långsnackare är jag ändå inte.
För egen del handlar det mest om att "träffas" = se varann eftersom vi syskon inte träffas så ofta IRL.
*Stintan*
CITAT (netha @ 07-05-2010, 23:13) *
För egen del handlar det mest om att "träffas" = se varann eftersom vi syskon inte träffas så ofta IRL.

Jo men det kan man ju göra på MSN också om man vill och det räcker för mig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon