emwpecj
07-05-2010, 20:08
Hej
läste i min senaste trädgårdstidning att risken är stor att krukor spricker om de står ute över vintern. Rådet var att köpa krukor som har stor öppning upptill. SHIT tänkte jag eftersom jag just köpt runda, stora och dyra krukor som jag tänkt ha perenner i. Eftersom de är runda så är öppningen givetvis lite mindre upptill...
Hur stor är risken egentligen att de spricker?
Någon som har goda eller dåliga erfarenheter?
Några tips för hur jag skall undvika att det spricker?
..funderar på om man kan sätta något mjukt material på insidan av krukorna...typ liggunderlag...nåja, verkar ju kanske inte helt fackmannamässigt men va tusan...?
//Peter
Åsa, mälardalen zon 2
07-05-2010, 20:19
Dt är stor risk ifall de inte är frosttåliga och hela sjok brukar ibland spricka iväg från dem ibland det är inget man kan göra ifall man har ex oglaserad terracotta de suger ju upp vatten och vatten utvidgas när det blir is. Stengods brukar dock funka utmärkt jag köpte såna där billiga stengodskrukor som säljs i set på ex. COOP och de har stått ute i 15år och har inte förändrats någonting, nackdelen är väl att de är så förbaskat tunga.
Även jordvolymen har vatten i sig så den utvidgas när det fryser är öppningen större så skjuts ofta rotklumpen uppåt och krukan klarar sig så det kan finnas risk för att dina krukor spricker eftersom öppningen är mindre så trycks ofta rotklumpen ut åt sidorna jag tror inte det har så stor effekt att klä dem med något mjukt.
Som Åsa skriver så är det bra att kolla på etiketten att krukan är frosttålig. Det är det viktigaste. sen på hösten så skjuter man in krukorna mot husfasaden, tar bort faten och ställer krukorna på frigolit så klarar dom sig.
Jag har krukor(stora) ute i rabatterna och dom gör jag inget med. Dom klarar sig på något sätt genom att dom står i jorden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.