caledonia
Jag har förvärvat en köksträdgård när föräldrarna flyttade till nytt hus (de vill inte ha med trädgård att göra wink.gif.
Fick den för ca en månad sedan och den var inte i ett vidare skick - tulpaner växte överallt, så jag satte igång med att luckra jord och städa upp allt. Hade ingen aning om vad som vuxit där innan...

För någon vecka sedan skjöt en pinne rakt upp i luften och jag såg snabbt att det var en sparris. EN sparris! Har nu googlat lite för att läsa lite om just sparris, om det kan dyka upp fler osv. Inser nu att jag med största sannolikhet dragit upp flera sparrisrötter :-( Lite synd måste jag säga!! Men finns det nåt sätt att sköta sparrisplantan som faktiskt verkar ha klarat sig så det dyker upp mer skott till nästa år?
Rigoletto
Hej!

Det borde dyka upp fler sparrisar från den plantan redan i år. Synd att du han rensa bort de andra sparrisplantorna. :-( När det gäller långsiktig sparrisskötsel är jag ingen expert, jag satte mina sparrisar förra året. Det ges lite olika bud, skörd fram till midsommar, sedan ska plantan/plantorna bli en vacker buske/häck och vila inför nästa år. Klippas ned på hösten när den vissnat. Hur den ska gödslas på bästa sätt hoppas jag att någon annan kan ge svar på, jag vill också veta! Tång på hösten vill den gärna ha (den är en strandväxt).

Hälsningar Ann
caledonia
Tack för svaret!

Trädgården ligger ca 100 meter från havet så den passar som strandväxt smile.gif Det blir spännande att se om det dyker upp mer!
Peztis
Du kanske ska ta en sväng till komposthögen och leta efter dina sparrisrötter?
Kanske kommer det snart att växa sparris där. biggrin.gif
caledonia
Haha tyvärr har vi ingen kompost... Men på tippen får de nog snart lite sparris ;-)
Daniel83
Nu är det ju lite sent, men det är därför det är bra att ta det lite lugnt och se vad som finns i marken, alltså vänta ett år och sedan ta spaden i jorden.
caledonia
Förvisso, men gubben som bodde där innan hade skrivit en utförlig beskrivning på vad som fanns i trädgården, även inkluderat köksträdgården, men hade nog glömt sparrisen wink.gif Köksträdgården är helt tom i övrigt, förutom ett och annat ogräs och tulpaner (det finns tulpaner och hallon överallt... fick rensa jordgubbslandet från tulpanerna tom). Fast jag såg några speciella skott idag, ska låta några av dem komma fram för att se om det är nåt bra.
BeaW
Grattis till Trädgården i alla fall! tummenupp.gif

Men har man en trädgård måste man ha en kompost oxå! Om inte annat så bara en hög i ett hörn nånstans så man på några år får den allra luckraste, finaste jord man sett någonsin! Den luktar gott, är varm och lite lagom smulig och man känner sig RIK!

Kul med tulpaner överallt!
caledonia
BeaW

Det enda jag måste göra är att lyssna på dem som äger trädgården och de vill inte ha en kompost där wink.gif Så det blir ingen dessvärre. Men jag har iaf trädgård, det är mycket mer än för några månader sedan biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon