caledonia
Har för första gången en köksträdgård som jag fick för en månad sedan. Har rensat och luckrat jorden. Jorden i sig verkar mycket fin, mjuk och lättarbetad, men jag vill gärna ge jorden en skjuts framåt och gödsla lite innan jag sår. Jag hade tänkt köra på kogödsel, men inga kopiösa mängder, som jag blandar ner i toppskiktet. Nu kommer frågan: kan jag så direkt efter?? Ska så främst squash, pumpa, bönor och spenat. Tomater kommer men de står på fönsterbrädet just nu.

Har även en lite dum fråga... Hur mycket luktar kogödsel på påse?? Det är inte min trädgård, det är bara jag som förvaltar den, och de som har trädgården vill inte att det luktar koskit biggrin.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Kogödseln på påse luktar jord (det är ju egentligen mera som välgödslad jord) ca 5-10cm lager brukar vara lagom till det mesta du odlar dock väldigt hungriga grödor som ex. squash och pumpa som vill ha mycket gödsel så släng ut extra mycket där du tänkt odla dem, och gödseln ska myllas ner så det luktar ju inget i stort sett (om man nu inte hänger med näsan ovanför jordytan).

Frågan är bara om du inte är lite tidigt ute har du redan +15C i marken??
Bönfröer ruttnar bara ifall man sår för tidigt de behöver minst +15C i marken, även squash/pumpa behöver +15C i marken. Spenat behöver bara runt +5 för att man ska kunna så.

Tänk på att pumpa tar upp STOR plats så se till att sätta den på en plats där den kan få bre ut sig utan att den kväver grannarna många pumpor skickar ut 7-10m rankor åt olika håll så de bildar en ganska tät och grön massa som kan kväva många andra växter.

(kan även lägga till att dessa hungriga grödor kräver regelbunden näringstillförsel även om man skulle lägga ut 1dm kogödsel så räcker inte den näringen speciellt länge för dessa växter)

Det går bra att så efter att man gödslat upp jorden.
caledonia
TACK för ett utförligt svar smile.gif

Som du märker är jag väldigt ivrig haha!

Bönorna hade jag inte tänkt så, men på de andra stod det "maj-juni, när frostrisken är över", och det är den här (zon 1 precis vid havet). Men bör kanske avvakta då?

Men då vågar jag iaf köpa kogödsel biggrin.gif
caledonia
Har försökt läsa på lite mer, tycker du att jag ska förkultivera? Det borde de väl hinna om jag börjar imorgon och sen sätter ut dem om några veckor? Måste de avhärdas eller klarar de att flytta ut direkt?

(så många frågor - så dålig på att googla haha)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon