jag har en uppväxt trädgård med rätt så mycket murgröna på sina ställen. nu verkar det som om vintern tagit hårt på den. många av bladen har liksom både gulnande fäckar och mörka, nästan svarta fläckar. där den klättrat mot murar har den liksom tappat taget och stora sjok släpper... ska jag försöka klippa ner den, där det är som värst? det är MYCKET murgröna på sina ställen. bl.a. klättrar den i en gammal olvonhäck. eller ska jag bara vänta och se om den tar sig?
Har också en del murgröna mot väggar, alla blad är bruna i år och det är ovanligt, men om man skrapar lite på slingorna är det liv i alla, gröna. Murgrönan är annars så livskraftig så klipper du ner det som ev frusit växer den upp under sommaren.
Jag tog en mjuk borste och sopade ner alla bruna blad då släppte en hel del, för det ser för trist ut.
Alexander-VG-zon3
08-05-2010, 09:10
under kalla och svåra vintrar kan murgröna bli brun och ful (men den lever ändå, om man nu inte haft så kallt att den frusit ner helt, oftast är det inte kylan som dödat utan andra orsaker).
men det som skadar bladen är blåst och sol och tjäletorka.
en del rankor kan ju ha torkat in så hårt att dom dött, men annars kommer det nya skott även längre upp.
Hej
Det är fel från början om man bor i zon 3 ska välja växter som klara zon 5 för att det Sverige klimat, obs nu ska man ta bort alla skadad delar.
H:Bassam
Alexander-VG-zon3
09-05-2010, 18:43
ja man får ju göra vad man själv vill göra, bor jag i zon 3 har jag växter som går i alla zoner. och inte bara begränsar mig till zon 5 växter. just för murgröna är den härdig i den zon den satt att klara, men ibland så får den skador och oftast är det inte köldskador utan andra skador.
jag har rensat undan det värsta... och jag tror som kajsa att det kommer tillbaka.
bassam: jag bor i zon 2, det är som sagt en gammal trädgård med MYCKET murgröna på sina ställen.
den har funnits där länge och på sina ställen täcker den hela murar, så det verkar gå alldeles finfint med murgröna i zon 2.
det beror nog också på hur skyddad trädgården är, vilket håll den vetter åt osv, osv...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.