Jan af Lisö
Har en fundering på hur jag skall fortsätta med mitt päronträd, har varit 2 år hos mig och är ca 1.75 hög.

Trädet ville inte utveckla någon egen topp från det ställe där plantskolan hade klippt av gamla toppen, det fanns bara några grenar som växte rakt åt sidorna. I fjol (=2003) tog jag ett nytt skott som växte ca 20 cm från trädets högsta punkt, böjde skottet uppåt, band fast på ett par ställen. Skottet växte ca 50-60 cm rakt uppåt och har blivitt en ny topp, lite small och klen.

Jag har i höstas inte toppat av den.

Nu har jag två frågor:

1. Borde jag ta bort allt som växer över det stället på stammen som nya toppen växer ifrån ?? [Ca 15-20 cm cm högt, ca 15-20 mm i diameter med 2 fina grenar högst uppe + några skott/spjut/sporrar eller vad det nu är. Dessa grenar kommer om några år att skava mot nya toppen, när alla dessa blir grövre.] Om JA, till våren eller under JAS.

2. Borde jag skära bort ca 1/3 av nya toppen så att den blir kraftigare? Om JA, nu till våren eller under JAS ??
Cilla
I ditt ställe skulle jag också skapat en ny topp som du gjort. Inte alla men många träd vill ha en topp och skapar detta förr eller senare själva om den första bryts eller skadas på annat sätt. Ofta men inte alltid kommer den nya toppen på ett bra ställe av sig själv, men om man vill ha rak stam (som är bra ur hållfastighetssynpunkt, särskilt de första metrarna) bör man spjälka nya/gamla toppen med bamburör som binds med mjukt/platt snöre långt ned från stammen och ända upp i toppen.

Bildar inte trädet själv en ny topp under en eller två växtsäsonger kan man hjälpa till själv som du gjort. Ofta är anledningen att trädet antingen satsar för mycket på fruktanlag och frukt (=orkar inte sköta om sin grentillväxt), har dålig jordmån (torrt, blött, näringfattigt, lerigt) eller håller av annan anledning på att sköta om sin rottillväxt.

På päron och äpple utvecklas ofta konkurrensskott (efterledsskott), dvs en gren som vill kapplöpa med den första toppen och som växer rätt upp, ofta nära toppskottet. Om det är ett efterledsskott som växt ovanför växtstället på din nya topp bör du ta bort den ända intill stammen. Ett efterledsskott som knipsas av kan också användas som spjälkning av det nya toppskottet.

I övrigt kan du om sidogrenar på toppskottet tänka precis som du skulle gjort om trädet behållit sin första topp - passar de och har utrymme att bilda en andra eller tredje grenvåning (sidogrenar som växer i olika riktningar ut från stammen/toppskottet) får de vara kvar. Om de krockar med eller korsar grenvåningen under tas de bort. Om flera sidogrenar växer från samma ställe i höjdled från stammen/toppskottet tas några bort. Grova grenar som växer åt olika håll men från samma höjd på stammen riskerar att skapa alltför stor belastning på samma ställe sedan. Och slutligen - om de är fruktgrenar som spjut, fruktskott och ringsporre kan du låta dem blomma men sedan ta bort det lilla fruktämnet. Då sparas trädets energi till att bilda grenar, som det låter att ditt träd behöver.

Om du ska korta in nya toppskottet eller inte avgör du genom att se på övriga sidogrenar och hur du med beskärning kan få 45-graders vinkel mellan toppens och sidogrenarnas spets. Detta upp- och nedvända V är en form som gynnar balans i det purunga trädet. Efter några år släpper man ut sidogrenarna så att basen blir bredare, liksom vinkeln mellan toppskottets topp och sidogrenarnas spets. Jag beskriver detta i bild på min fruktträdsajt.

För att sporra grentillväxt - beskär på vårvintern när värsta köldknäpparna lagt sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon