Full version: Potager
Bodhgaya
Är det någon här som har en trädgård som lutar åt potagerhållet? Har ni några tips och erfarenheter att dela med av?

Varma hälsningar / Tomas
ingrids
Ingen egen men har varit i Ockelbo och kan bara säga: kål är vackert!
Rigoletto
Hej!

Jag blandar blommor i mina grönsaksodlingar, det tror jag att många gör. Jag försöker också ha regelbundna bäddar med kantväxter och inramningar, bl a. Men jag gör inga mer avancerade mönster, ännu... Har du sett Lena Israelssons bok Kål & Krasse? Den handlar om just potager.

Väldigt vackra växter i en potager som skapar volym och höjd kan vara kronärtskockor (kanske olika sorter) kardon, svartkål, purpurkål. Jordärtskocka Bianca (både blommar och "bär frukt"). Slingerkrasse är ett enkelt sätt att få mycket blommor, de sligrar dessutom in i grönsaksbäddarna (kan vara lite kvävande på unga och låga grönsaker).

Var det något säskilt du tänkte på?

Hälsningar Ann
Anemone nebulosa
Bara genom att så raderna på diagonalen får man en lite spännande effekt. Sen är ju krusiduller härliga, men då krävs det ju lite mer planering. Man kan lätt inspireras av barockens krusiduller eller låna boken "trädgårdskonsten historia" där det finns många bilder på gamla dekorativa trädgårdar från alla epoker.
Man kan också göra "schackrute-sallat" genom att välja minst 2 sorter som kontrasterar mot varandra, en mörkröd och en (ljus)grön varannan osv.
Mariatistel har oerhört vackert bladverk. Röd trädgårdsmålla är mycket ståtlig i en fantastisk färg.
Krondill gör sig vackert tillsammans med blommor i lite blå-lila nyanser såsom gurkört, tycker jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon