Full version: Upphöjd odling
Trampendal
Våt tomt består av berg, tunn grässvål och sand.
Ingen jordmån alls. Jag har hittills mest odlat i krukor och bänkar och då bara ettåringar eller grönsaker.
Nu undrar jag, om man bygger upphöjda odlingsbäddar, kanske med pallkragar, murar eller annat, hur blir odlingsförhållandet i dessa?
Om jag vill ha perenner, klarar de sig bättre eller sämre i upphöjda bäddar
(jämfört med om jag försöker få till en grop i marken, eller en bergsskreva, som jag fyller med jord)?
Blir förstås varmare på våren/sommaren, men blir det då också kallare på vintern?
Är en sån här tomt helt hopplös, eller?
H Anders
En del växter kan nog trivas i en bergsskreva, framförallt mycket torktåliga (tex taklök mm). Även pallkragarna kommer att bli torra så om du inte vill vattna alltför ofta ska du satsa på torktåliga växter även där.
Gunilla T
Nejdå, det är inte alls hopplöst! Att ha berg på sin tomt är verkligen en stor tillgång och det ger ett bra mikroklimat som gör att du kan odla växter som kanske inte är helt härdiga i din zon.

Du behöver anpassa både växtvalet och idéerna till just din tomt och det kan bli hur tjusigt som helst!

Här är en mycket vacker trädgård som till stor del är uppbyggd på ett berg.

Titta på trädgård nr. 7;

http://www.besokstradgardar.se/
Trampendal
Tack för era svar.
Verkar inte helt hopplöst alltså. Jag får forska på vilka växter som kan tänkas trivas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon