Måste bara berätta om hur det gick i Åbo! Jag hittade en handelsträdgård och jag blev så glad, det var så fint! De hade massor av växter till bra priser, olika sorters bärbuskar som jag sökte och en massa annat "gott" och ovanligt. Jag hade fått namnet på saskatoonbusken jag sökte nedskrivet på finska och visade lappen för en av de som jobbade där. Han visade mig till avdelningen där buskarna fanns. De hade inte bara saskatoon, de hade flera olika sorters saskatoon! Han blev nyfiken på varför en utlänning ville ha såna buskar och vi började prata. Jag berättade att jag var från Stockholm och ville ha vissa sorters växter till min trädgård. Han blev lika entustiastisk som jag - det slutade med att jag fick en "personlig visning" där, han ville visa sina favoritväxter och heta tips. Jag handlade tills bilen var full. Jag funderar på att åka dit igen, bara för att handla, även om jag inte har ett ärende i Åbo.
Alla växtnamn var på finska, så det var väldigt bra att jag kunde de latinska namnen på växterna jag sökte. Jag har en bok med mig där jag skriver ned allt jag längtar efter, med de latinska namnen, och det var tur. Allt man vill ha kan man ju inteutantill på latin. Jag hittade till exempel just den irissorten jag ville ha, olika bärbuskar och en speciell hosta. Sortimentet var inte bara "idiotsäkra sorter", typ Plantagen, utan även udda och ovanligare växter.
Det ligger bara tio minuter/4,5km ifrån Åbo hamn och var lätt att hitta till. Personalen var trevlig och engagerad, i alla fall Daniel som jag pratade mest med. Han var en dröm att handla med, kunnig och engegerad. Att han älskade både växter och sitt jobb var det ingen tvekan om!
Stället heter Kauppila, adress: Kaurakatu 43, 20740 Åbo/Turku. Här är hemsidan:
http://www.kauppila.fi/Det enda jag saknade där var ett café, jag blev hungrig och var tvungen att åka, annars hade jag stannat hela dagen! Ett hett tips om du är i Åbo!