zissi
Sweco Geolab fick i uppdrag att analysera näringsinnehållet och pH-värdet i tio olika planteringsjordar och resultatet stod i vår morgontidning i dag. Två jordar (de sist på listan) håller inte måttet och kräver gödsling. Testet visade också att en naturgödslad jord kan vara minst lika närgingsrik som en konstgödslad. Hittar tyvärr inte någon länk till testet, men här är lite betyg i alla fall. Gissa vilken jag köpte i år ohmy.gif

Betyg 4,6 - Plantagen-planteringsjord 50:-

Betyg 4,5 - Änglamark 40:- , KRAV

Betyg 4,3 - Hasselfors P-jord 85:-

Betyg 4,0 - Warpnäs Planteringsjord 25:-

Betyg 4,0 - Hammenhög Planteringsjord 35:-

Betyg 4,0 - Hasselfors Haga plantjord 35:-

Betyg 3,9 - Weibulls Simonstorp planteringsjord 80:- (40 liter), KRAV

Betyg 3,6 - Weibulls Proffs planteringsjord 40:-

Betyg 2,0 - Gardol Plantjord 30:-

Betyg 2,0 - Hasselfors Plantjord 45:-, KRAV
Åsa, mälardalen zon 2
Och läser man den tillhörande texten så skulle nog Simontorps fått mycket lägre betyg ifall man tittar på odlingskvaliten och inte bara näringsinnehållet.

Simontorps har i stort sett bara högförmultnad torv H6-8, en sån torv är mycket finkornig,packar sig som en tät kaka i krukan och det blir mera syrefattigt runt rötterna och det brukar inte växa så bra i syrefattig jord. Det ska finnas både låg och högförmultnad torv i en odlingsjord, den torven som inte är så jätteförmultnad är grövre så då får man bättre dränering och syre i jorden.

Något att lägga märke till i tabellen är att den billiga Haga jorden enligt testerna bara har ett pH på 3 kanske ett alternativ till den dyrare rhododendronjorden för surjordsväxter?
zissi
Intressant Åsa. Jag ska i dag köpa rhododendronjord till mina allåkerbärsplantor jag köpte och sen har jag en holländsk lingonplanta som jag tror vill ha surjord också. Då kanske jag kan köpa Haga-jorden i stället om de nu har den i min butik?
Erika anläggare
Intressant test i vilken tidning var det?

Jag skulle vilja teta vårna jord efter samma mått för att se skillnaden och liknader på ett opartiskt sätt.
KarinSKARA
Jag undrar också vart man kan läsa testet i sin helhet, finns den på nätet?
Förstår inte riktigt tabellen ovan. Priset utan mängd??? Varför är det med?
näringsinnehållet och pH-värdet är inte allt när man odlar. All jord lakas ut vid mycket vattning.
Aqvakul
Testet bedömer näringsinnehållet och uppger priset. För sommarblommor i urnor som kräver mycket näring är detta intressant. Men ska jorden användas i rabatter eller vid plantering så är strukturen väldigt viktig. De flesta jordar, utom möjligen några av de dyraste, innehåller mest en massa torv som ger en dålig struktur. Kompost, barkmull och kogödsel på påse ger bra jordstruktur.
Åsa, mälardalen zon 2
Testet har säkert publicerats på flera ställen men jag läste artikeln i UNT (uppsala nya tidning) på morgonen när jag hämtat den i brevlådan.

Hittade testtabellen på nätet

http://www.testfakta.se/Article.aspx?a=420974

Såg även att jag läst fel på pH på haga, pH fanns med på 2 ställen i tabellen och där jag läste var det betyget på pHvärdet och inte pHvärdet, lite lurigt ifall man inte läser noga.
zissi
Tack Åsa för länkarna. Jag har köpt Hasselfors Plantjord i år som kom sist i testet men jag märker oftast inte så stor skillnad på de olika märkena. Jag tycker det mesta växer så frodigt oavsett vilken jord jag använt mig av. KRAV-jord känns extra bra för mig.

KarinSKARA: Det gäller 50-literspåsar som jag skrev i rubriken. Eftersom jag inte hittade länken blev det ett lite ofullständigt test. Men nu finns ju länken här ovan.
Laura
Jag läste det i GP:

http://www.gp.se/konsument/tester/1.365271...ler-inte-mattet
Jan af Lisö
Synd att inte Bauhaus jord är med, som man köpetr 5 säckar för 99:- !!!
Tresor
Gardol är väl Bauhaus jord?
vips
Gardol är väl Bauhaus? - Slagen med en minut... smile.gif

Däremot är väl inte Blomsterlandets egna varumärke med, de säljer 5 för 100kr de också.

/magnus
salikons
själv köper jag bara ko på påse och ingen jord. Det brukar fungera fin fint för min del
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon