evachris
08-05-2010, 11:59
Hej!
Jag sådde bondbönor och sockerärtor för längesedan men nu undrar jag om jag kan så de andra bönorna och ärtorna.
Vi bor i södra Sverige och har zon 3-4. Den senaste veckan har vi haft många frostnätter men framåt kanske det inte blir så många frostnätter.
I växthuset har vi 10 grader i jorden men jag vet inte hur många grader vi har utomhus i jorden.
Är det viktigt att det minst ska vara 10 grader vid sådd av ärtor och bönor (förutom bondbönor och sockerärt)?
Detta kalla väder har gjort att jag kommit av mig med sådden och vet inte riktigt när jag kan fortsätta och med vad.
Jag har sått sallad, rädisor, morötter, svartrot, havrerot, bondbönor, sockerärt, mangold, blomsterkrasse, ringblomma och kommer så detta fler omgångar.
Ha det så gott!
mvh
Eva-Christin
Åsa, mälardalen zon 2
08-05-2010, 12:03
Absolut för tidigt för bönor minst +15C bör det vara i jorden, bönfröer ruttnar bara om det är kallare. Här i mälardalen säger man ibland att bedadagen är bönsådag = 27/5 (jag sådde på bedadagen förra året här i zon 2 sedan kom en kallfront och uppkomsten blev ganska dålig så jag fick peta ner mera.)
En annan gammal regel för bönsådd är att när man kan sitta med bar rumpa på marken utan att det känns kallt så kan man så bönor.
Ärtor kan du dock så.
evachris
08-05-2010, 12:09
Åh Tack så mycket!
Då ska jag så några ärtfrön så får bönorna vänta.
Jag känner mig otålig och vill gärna komma igång. Jag använder pallkragar och känner att många står nästan tomma.
Jag vill ju komma igång tidigt så att jag får tidig skörd men jag vill också så några senare så att jag även får sen skörd.
mvh
Eva-Christin
Som jag har förstått det så KAN man så bönorna inne, förkultivera dem, men att man tidsmässigt inte tjänar så mycket på det vad gäller skörden.
Men man får ju stoppa fingrarna i jorden!
Anemone nebulosa
09-05-2010, 14:19
Fast märgärter är väl ett undantag, som är känsligare än övriga ärter, och bör sås först omkring maj/juni-skiftet, dvs då man sår bönor?
Aqvakul
09-05-2010, 14:22
CITAT (Nicoline @ 09-05-2010, 15:19)

Fast märgärter är väl ett undantag, som är känsligare än övriga ärter, och bör sås först omkring maj/juni-skiftet, dvs då man sår bönor?
Du har helt rätt!
blomkronan
11-05-2010, 22:03
Att förgro bönor inomhus har en fördel... risken att fröna ruttnar bort finns ju inte
Sen får man visseligen avhärda dom sen... det kan ju vara lite jobb. Men det är det ju värt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.